Tilbake til artiklene
3 minutter
Vi vet alle hvordan søvn påvirker hverdagen vår. Har man hatt en dårlig natt søvn, så er sjansen for at dagen blir tilsvarende dårlig rimelig stor.

– Når vi ikke får vår fulle søvn, kan vi heller ikke yte vårt fulle potensiale. Det beste man kan gjøre, er å forsøke å huske forrige gang man hadde en skikkelig god søvn, da man våknet frisk og uthvilt. Du skal huske hvor mange timer du hadde sovet den gangen, og derfra teller du baklengs. Hvis du for eksempel vet at du sov åtte timer den natten, og at du skal stå opp klokken syv om morgenen, vil det si at du må legge deg klokken 22 for å få tilsvarende mengde søvn. Det beste man kan gjøre, er å begynne og skru ned adrenalinnivået ca. to timer før, slik at man begynner å forbedrede seg på natte. Det tar i snitt en halvtime å gjøre seg sengeklar, så man kan faktisk begynne allerede 2,5 timer før man skal sove. Dette gjør at du mest sannsynlig vil våkne før vekkeklokken går av, da både hjernen og kroppen er veluthvilt og ikke «tillater» deg å sove lenger. Det er etter slike netter at du kan yte ditt aller beste, sier søvnspesialist Jan Ovesen.

Men det er ikke bare for deg at det er viktig å få en god natts søvn. Det er særlig viktig for barn, og selv om det kan være vanskelig å finne en mirakelkur for å gi barnet god nattesøvn, fins det likevel noen råd å hente.

– Søvn bidrar til at barna vokser og det gjør hverdagen deres bedre. Mange foreldre skulle nok ønsket det fantes en mirakelkur, men barna har individuelle behov, og man må prøve seg frem. Noen generelle råd kan man likevel gi. Én god ide er å ha fast sengetid, og at man forbereder seg i god tid, uten stress. Det er også en fordel å innarbeide et fast leggeritual, så barnet føler seg trygt og det skaper et behagelig sovemiljø. Det er viktig å holde fast på de rutinene man etablerer, så barnet ikke forvirres, sier Linda Tietze, forskningsrådgiver i Nestlé Norden.

Dette er Lindas beste råd for å sikre barna en god natts søvn:

  • Skap et sted hvor barnet føler seg trygt og ikke er redd for å ligge alene. Det må gjerne være litt lys og lyd utenfor rommet, for eksempel er det ofte betryggende å høre mor og far rydde opp, se på TV eller noe slikt. Da vet de at de ikke er alene.

  • Et deilig bad før leggetid kan ha en avslappende effekt.  

  • Det viktigste er en fast rytme hver dag, så barnet vet hva som forventes.