Back to all stories
2 minutes read
Tre av fire unge nordmenn opplever stress knyttet til middagsforberedelser i hverdagen, ifølge en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Nestlé. Slik håndterer vi det.

Vi vet alle at det er viktig å spise sunt og variert, men likevel er det mange voksne som ikke sliter med å gjøre det. En undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Nestlé, viser at stress knyttet til middagsforberedelser i hverdagen er mye vanligere blant unge nordmenn enn eldre. Bare 16 prosent av respondentene mellom 18 og 29 år svarer at de aldri opplever stress i forbindelse med de daglige middagsforberedelsene, mens nesten dobbelt så mange (31 prosent) av de over 60 opplever det samme, ifølge undersøkelsen. 

– Mye forskning viser at man gjerne er mer stresset i 20- og 30-årene enn senere i livet. Dette kan skyldes press i forbindelse med å velge og etablere en karriere, finne en livspartner, håndtere gruppepress og trangere økonomi. YouGovs undersøkelse viser at tidsklemma påvirker matlaging og spisevaner, forklarer Per Frank, Ernæringssjef i Nestlé Norden.

Hvordan vi velger å håndtere dette stresset, varierer også med alderen. Respondentene fikk mulighet til å velge ett svar, og 29 prosent av de mellom 18 og 29 år oppgir at de planlegger på forhånd, for å håndtere stress, mens bare 16 prosent av dem over 60 trekker frem planlegging som deres fremste våpen mot stresset. Den eldre garde velger heller å lage enkel og rask mat fra bunnen, viser undersøkelsen. Kun to prosent av respondentene sier at matkasser på døren er deres viktigste løsning for å håndtere stress i forbindelse med middagsforberedelser.   

Per Frank’s råd for å gjøre middagsforberedelsene til en lek:

Planlegging og rutiner vil alltid hjelpe deg å redusere stress. Sett deg ned på søndag og se på uken som kommer, gjerne for hele familien. Med god oversikt er det lettere å planlegge. Det er verdt investeringen!

  • Noen dager er ekstremt travle og kaotiske. De dagene kan det være smart å ha laget mat dagen før, som kan varmes raskt opp. Lær deg 2-4 sunne måltider som er enkle å lage og gir deg fleksibilitet. Husk at salat kan stå over natten om den oppbevares riktig – men uten dressing! 

  • Planlegg måltidene slik at du kan bruke rester dagen etterpå. Det er både bra for lommeboken og for å spare tid. Grønnsaksresten fra fiskemiddagen på mandag kan for eksempel gå rett i en enkel lasagne dagen etter.

  • Mat som kan ligge i ovnen på lav temperatur lenge er perfekt når ettermiddagen er fylt med aktiviteter og trening. Det gjelder også i helgen, når en langtidsstekt stek gir deg et herremåltid uten at du må stå hele dagen på kjøkkenet.

  • Prøv å handle mat på nett! Det hjelper deg med å planlegge og spare tid.

Undersøkelsen ble gjennomført av YouGov Analyse i perioden 21.-26. juni 2017. Totalt 1008 CAWI-intervjuer ble gjennomført med nordmenn 18 år eller eldre.