Sort by
Sort by

Nestlé og partnere skal skape over 100 000 jobbmuligheter i Europa

Back to Press releases

Rundt 200 selskaper har gått sammen under Nestlés Alliance for YOUth, for å håndtere den høye ungdomsledigheten i Europa, og forplikter seg til å skape mer enn 100 000 jobbmuligheter for yngre mennesker i de kommende årene.

Dagens økonomiske situasjon i Europa er preget av liten eller ingen vekst, og her forplikter Alliance for YOUth-partnerskapet seg til å samarbeide med offentlige myndigheter og utdanningssektoren for å sikre at søkerne innehar de riktige kvalifikasjonene, samt stimulere til etablering av flere jobbmuligheter.

"Dette er et fantastisk initiativ og vi er stolte over å støtte det og fortsette å skape muligheter for yngre mennesker," sier Fabrice Favero, Country Manager, Nestlé Norge.

Viktig spørsmål for yngre mennesker

"Med mer enn 200 selskaper fra hele Europa er Alliance for YOUth det første felleseuropeiske tiltaket, etablert av næringslivet, rettet mot å hjelpe yngre mennesker med å forberede seg på yrkeslivet og forbedre deres muligheter i et utfordrende jobbmarked," sier Laurent Freixe, CEO Nestlé Europe.
Ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Nielsen anser 23 % av unge mennesker i Europa arbeidsledighet som det største samfunnsproblemet de neste fem til ti årene. Undersøkelsen ble gjennomført for Alliance-initiativet.

Rundt 55 % av de spurte som var arbeidsledige sa at regjeringen hadde det største ansvaret for at man ikke hadde klart å løse problemet med manglende muligheter for yngre mennesker.

Rundt 2000 yngre arbeidstakere i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania i aldersgruppen 18 til 29 år deltok i undersøkelsen. Resultatene viste også at 40 % av respondentene mellom 21 og 24 år var bekymret for at jobbutsiktene i eget land ikke vil være gode de neste 12 månedene.

Alliance for YOUth-løftet

Alliance for YOUth-selskapene har forpliktet seg til å utvikle en rekke felles og individuelle tiltak rettet mot å gi yngre mennesker meningsfull arbeidserfaring og praksisplasser, gjennom å generere mer enn 100 000 jobber og praksisstillinger.

Nestlé har skapt nesten 8000 jobber i løpet av de siste åtte månedene.
Selskapene skal også bruke sine egne ansatte til å hjelpe yngre mennesker med å forberede seg for yrkeslivet ved å tilby praktiske råd, CV-klinikker og hjelp med forberedelser til intervju.

Alliance for YOUth-partnerne vil være aktive medlemmer av EU-kommisjonens European Alliance for Apprenticeships, ved å arbeide for etablering av praksisstillinger som aktive ambassadører for yrkesrettet opplæring i hele Europa.

Globale og lokale partnere fra hele Europa

Nestlé lanserte Alliance for YOUth i Lisboa sammen med 14 europeiske og 13 portugisiske partnere. Andre deltagende lokale partnere vil bli kunngjort den 18. september.

Blant grunnleggerne finnes rekrutteringsfirmaet Adecco, forsikringsselskapet AXA, den internasjonale næringsmiddelgruppen Cargill, logistikkgruppene CHEP og DS Smith, konsulentfirmaet Ernst & Young, IT-selskapet Facebook og parfyme- og smakfirmaet Firmenich.

IT-selskapet Google, markedsundersøkelsesgruppen Nielsen, kommunikasjonsfirmaet Publicis Groupe, teknologiselskapet Salesforce, mikronettstedet Twitter og advokatfirmaet White & Case er i tillegg medlemmer av alliansen.

Alliance for YOUth er den fjerde søylen i Nestlés europeiske initiativ overfor yngre mennesker, Nestlé Needs YOUth, og ble lansert i Aten i november 2013.