Vi feirer 150 år

Siden 1866 har Nestlé utviklet forskningsbaserte produkter inspirert av en lidenskap for ernæring, som både har forbedret og reddet liv. Les om produktene og filosofien som har vært med på å forme historien gjennom innovasjon, og som har endret den moderne verden - fra Farine Lactée til Nescafé.


To Press Releases listfeb 3, 2016

Året er 1867, og vi befinner oss i Sveits. Et prematurt spebarn er ute av stand til å bli ammet, noe som er urovekkende i en tid der små barn dør av feilernæring som følge avgode alternativer til morsmelk. Henri Nestlé får høre om barnet, og gir det sitt nye produkt Farine Lactée, etter hvert kjent som «barnemel» i Norge. Dette er det eneste den lille gutten kan fordøye, og han overlever.

Ryktene om Nestlés suksess sprer seg raskt, og gjennom hardt og målbevisst arbeid lykkes han med å bygge et solid selskap. Den livreddende innovasjonen Farine Lactée er inspirasjonen til alle produkter som følger de neste 150 årene, noe som viser selskapets evne til å møte og forutse forbrukernes endrede behov.

I 2016 konsumerer forbrukere verden over mer enn én million Nestlé-produkter daglig. Selskapet har virksomhet i 197 land, med snaue 340.000 ansatte. Utviklingen fra den lille bedriften Henri Nestlé grunnla har med andre ord vært enorm, men fortsatt er verdiene, den kjente logoen og hjembyen det samme.

Oppvekst i en industriell tid

Nestlés historie begynner for alvor i 1866, når Anglo-Swiss Condensed Milk Company lanserer Europas første kondenserte melk – enda et livreddende produkt i en tid der kjøleskapet ennå ikke eksisterer, og fersk melk har kort levetid. Allerede i1898 kjøpte Nestlé opp melkefabrikken på Kapp ved Mjøsa, kjent for Viking Melk,som den første utenlandsinvesteringen. I 1905 slo Anglo Swiss seg sammen med Nestlé og etablerte Nestlé & Ango-Swiss Milk Company, som ble til Nestlé i1977.

Selskapets tidlige suksess kom som en følge av investeringer i forskningsbaserte produkter og moderne fabrikker med effektive produksjonsprosesser. Jernbanen og dampskip gaNestlé & Anglo-Swiss tilgang til nye urbane markeder verden over, og moderne markedsføringsmedier som aviser, magasiner, veggplakater informerte folk om produktenes kvaliteter; ernæring, sikkerhet, pris og smak.

Dette ble en mal forsuksess vi fortsatt benytter oss av den dag i dag – selvfølgelig med visse oppdateringer. Et annet fortrinn som Nestlés produkter hadde, var at de gjorde livet enklere for forbrukerne, noe som spilte særlig stor rolle etter Annen Verdenskrig, da kvinner i økende grad gikk inn i arbeidslivet, og behovet forenkle løsninger økte.

Innen 1938 kunne folkstarte dagen med en kopp Nescafé, verdens første kvalitetskaffe i pulverform –ved kun å tilsette kokende vann. Innen 1948 var Nesquik, en kakaobasert drikke som løser seg i kald melk, på markedet. Og fra 1957 kunne de samles rundt middagsbordet med Maggi pastabaserte ferdigretter på boks, som ble en enorm suksess.

Livet på kjøkkenet ble enklere

Hermetikk var ingen ny oppfinnelse, men det var sunne måltider på boks, og dette ble raskt et vekstområde for Nestlé. Produktene hadde lang levetid, var enkle å forberede og de kunne til og med spises kaldt. Hermetikk var enkelt å transportere, slik at maten kunne spises på tur i fjell og skog, for eksempel sammen med Nescafé – for ikke å glemme Viking Melk. Dette er produkter som var med på å forme den moderne verden, og livet hadde ikke vært det samme uten.

Fra 1960-tallet kunneman også nyte praktisk og velsmakende frossenmat og iskrem fra Nestlé, et nytt marked da kjøleskap og frysere ble vanlig i hjemmet. I 1986 gikk Nestlé enda et skritt videre, med utviklingen av Nespresso-systemet, som endret måten vi nyter premium-kaffe på.

Nespresso er enda en innovasjon fra Nestlé som har bedre folks livskvalitet, overalt, hver dag. Det handler om å gi gleden og følelsen vi vanligvis assosierer med sjokolade.Nestlé gikk først inn i skjokoladebransjen i 1904, da vi overtok eksporten for Peter & Kohler, og senere har merker som KitKat, Smarties og Cailler kommet til.

Målrettet ernæring: Fremtidens mat

I dag er Nestlé store innen varme drikker, vann, meieriprodukter, konfekt, dyremat og til og medisinsk hudpleie. I 2011 økte vi vårt fotavtrykk innen Ernæring, Helse og Velvære ved å etablere Nestlé Health Science, for å utvikle ernæring som blant annet skal stimulere hjernen og aldringsprosessen.

Denne typen innovasjon vil hjelpe Nestlé med å adressere globale utfordringer som feilernæring, en voksende og aldrende befolkning og overvekt. Lidenskapen forernæring ligger bak den kontinuerlige forbedringen av produktene gjennomreduksjon av salt, sukker og mettet fett og beriking med vitaminer, mineraler,grønnsaker og fullkorn.

Nå som Nestlé fyller150 år, står selskapet fortsatt fast ved overbevisningen om at for å gjøre detgodt på lang sikt, må vi både skape verdier for aksjonærene, samfunnene vi ertilstede i og samfunnet generelt. Det er en overbevisning som gjenspeiler HenriNestlés verdier, i en tid der Nestlé ser frem til de neste 150 årene med ‘GoodFood, Good Life’