Nestlé offentliggjør 35 forpliktelser i ny Creating Shared Value rapport

Nestlé fortsetter sitt arbeid med bærekraftig utvikling med full styrke. Det viser Nestlé’s nye rapport, Nestlé in Society 2013, som dekker områdene innen ernæring, vann og landbruksutvikling.

CSV-rapporten inneholder 35 ulike forpliktelser, hvorav ti er helt nye, og seks er blitt oppdatert basert på tilbakemelding fra interessenter siste året. Det er Nestlés faste overbevisning at langsiktig suksess oppnås dersom virksomheten skaper verdier for både bedrift og samfunn samtidig.

Rapporten dekker omårdene bærekraft og ernæring, men også virksomhetens mål og forpliktelser med hensyn på spørgsmål knyttet til vann (se W.A.T.E.R). Videre fokuserer rapporten på mennesker og menneskerettigheter i forretningslivet og leverandørkjeden – som for eksempel å avskaffe barnearbeid og bedre kvinners vilkår i arbeidslivet.

Bærekraftig utvikling

"Vi håper at den nye Creating Shared Value rapporten representerer et vesentlig fremskritt i vår innsats for å kommunisere åpent om vårt samfunnsansvar. Hvis vår virksomhet skal kunne vokse, må vi arbeide langsiktig og basert på et solid fundament av forretningsprinsipper og verdier som bygger på respekt,” sier Nestlés styreleder, Peter Brabeck-Letmathe.

Nestlés koncernsjef Paul Bulcke understreker at rapporten er en god mulighet for aksjonærer og andre interessenter å holde Nestlé ansvarlig – og for å komme med tilbakemelding og gode ideer til virksomheten.

”Rapporten inneholder en rekke fremadrettede forpliktelser, som dekker hver del av vår virksomhet, og som gir et klart bilde av den strategiske retning, som vår virksomhet beveger seg i. Den viser også de standarder som vi holder oss selv ansvarlige for. Våre mål er reelle, de er troverdige, og vi vil gjøre hva vi kan for å levere på våre CSV-mål. Men vi vet også at det finnes utfordringer langs veien, og disse vil vi også dele med offentligheten,” siger Paul Bulcke.

Ernæring i fokus

De forpliktelser som Nestlé har satt seg fore innen ernæring vil gi økt samarbeid og partnerskap med et med økt fokus på forskning og utvikling av mat og ernæring. Nestlé har særlig fokus på næringsriktige produkter til barn.
Nestlés nye målsetninger innebærer at virksomheten vil fortsette å redusere sukker, salt og mettet fett samt fjerne transfett fra delvis herdet fett. Nestlé vil særlig prioritere produkter som brukes mye av barn og familier, slik som supper, snacks, pizzaer og ferdigretter.

Verdt å merke seg

I løpet av året har Oxfam rangert Nestlé som nummer 1 i sin bærekraftsrapport, og virksomheten har i tillegg blitt blant topp tre i Nutrition Index, samt tatt ledelsen i sin industrigruppe i Dow Jones Sustainability Index 2013. Virksomheten har og beholdt sin plass i FTSE4Good indeks for morsmelkerstatning og oppnådd topp score i Climate Performance Leadership Index (CDP).

Viktigste CSV-resultater i 2013

• 7789 produkter er endret i positiv retning med hensyn på ernæring og helsemessige aspekter
  • Mer enn 67 milliarder porsjoner av berikede produkter er blitt levert
  • Emballasjemengden er blitt redusert med 66.594 tonn som gir en besparelse på nær 1,1 milliarder NOK