Nestlé Norge gir poteten et velfortjent comeback

To Press Releases listOslo,sep 30, 2013

Potetmos VanligPoteten bør få et comeback i de norske husholdninger. Det mener Nestlé Norge, som er datterselskap av det internasjonale næringsmiddelkonsernet Nestlé, har eksistert i Norge i 115 år – og derfor har fingeren på pulsen i forhold til de norske forbrukernes matvaner.

"Poteten holder langsomt på å forsvinne fra det norske kjøkken. Men dette er en stor feil. Poteten har så mange viktige næringsstoffer at den bør være en del av vår daglige kost, og den er en av de viktigste matvarer for oss mennesker. Når man spiser poteter bidrar det til å øke fiberinnholdet i kostholdet. Potet inneholder både kostfiber, vitaminer og mineraler", sier Christer Mikaelsen, kategorisjef for Maggiprodukter i Nestlé Norge.

De siste 10 årene har potetforbruket i den norske befolkningen gått fra 24,9 kg til 19,2 kg pr år. (Kilde SSB). Årsak til dette har bl.a. vært lavkarbotrenden hvor særlig potet, ris og pasta har blitt valgt bort.  Poteten er imidlertid en god kilde til kostfiber, vitaminer og mineraler og anbefales av Helsedirektoratet som del av et variert kosthold.

Nestlé Norge tar til orde for å spise mer norske poteter, og lanserer i disse dager ny potetmos med lavere saltinnhold. Det lavere saltinnhold er ikke overraskende i Nestlé-regi, fordi Nestlé hele tiden jobber med å redusere salt, sukker og fett i sine produkter.

Potene i Nestlés Maggi potetmos kommer fra norske gårder primært rundt Mjøs-området, og er produsert ved HOFF SA som holder til i Norges største potetland - på Gjøvik.

"I én pakke Maggi potetmos er det ca. 6 norske poteter av typen Saturna og Peik, og Nestlé Maggis nye potetmos har selvsagt NYT Norge logo. Vi er opptatt av å gi kundene våre det de vil ha - og de ønsker norske råvarer og mindre salt. Derfor er vi veldig fornøyd med at Hoff har kunnet lage en velsmakende potetmos med mindre salt, og samtidig fått frem den gode smaken av norske poteter", sier Christer Mikaelsen, kategorisjef for Maggiprodukter i Nestlé Norge.

Videre kommenterer Key Account Manager Hanne Hogness på HOFF SA:

"Vi ser med glede at norske råvarer er inn, og synes det er spennende at store Nestlé har valgt å kun bruke norske poteter i sin Maggi potetmos merket med NYT Norge logo. De har gått foran med å etterspørre oppskrift uten tilsatt salt, slik at vi nå har laget en potetmos med veldig lite salt og kun norske poteter. Vi håper forbrukerne våre vil sette pris på den nye potetmosen", sier Hanne Hogness ved HOFF SA.

Nestlés potetmosvarianter er Maggi potetmos Vanlig, Maggi potetmos med Gressløk og Familiepakning med Vanlig potetmos. De ble alle lansert 1. september med mindre salt og Nyt Norge logo, og er å finne i de fleste norske dagligvarebutikker.
 
Nyt Norge-merket garanterer:

  • Norske råvarer
  • Matvarene er produsert i Norge
  • Råvarene kommer fra gårdsbruk ned omfattende kvalitetssikring