Sort by
Sort by

Satser stort på e-handel: Nestlé samarbeider med Alibaba

Back to Press releases

 

Nestlé har styrket sin globale rekkevidde innen e-handel gjennom å signere en partnerskapsavtale med Alibaba i Kina. Målet med samarbeidet er å øke salg på nettet, bygge merkevarer og tilby nye produkter til millioner av forbrukere i det kinesiske markedet.

Nestlé har introdusert produkter som Nido melkepulver, Damak sjokoladeog NESCAFÉ Dolce Gusto BMW Mini kaffemaskiner på Tmall.com, Kinas største e-handelsportal for merkevarer og handelsbedrifter. Gjennom Taobao.com, landets største e-handelsportal sett under ett, vil Nestlé nå øke distribusjonen på den kinesiske landsbygda.

Nestlé ser stadig etter nye muligheter for å nå forbrukerne, og har allerede hatt stor suksess med salg av Nespresso-kapsler på nett, globalt og iNorge. Nylig inngikk selskapet også et samarbeid med Amazon i forbindelse med den globale lanseringen av premium-sjokoladen Cailler.

Sebastian Szczepaniak, direktør for salg og e-handel, forteller at Nestlés omsetning på nett nå vokser med 25 prosent i året. – Vi ser også at det vi handler i fysiske butikker påvirkes av det vi ser på nettet, så merkevarebyggingen har virkelig beveget seg et skritt videre fra bare gode TV-reklamer og fin emballasje. Evnen til å bygge merkevarer på alle flater,både dialoge og analoge, er helt avgjørende, sier han.

Fabrice Favero, sjef for Nestlé i Norge, har tro på e-handel også her i landet. – Sakte men sikkert ser vi at det norske markedet for dagligvarer på nett vokser, med nye og spennende aktører som kommer til. Nordmenn er blant de ivrigste brukerne av internett i verden, og for Nestle er det viktig å være godt posisjonert når dette virkelig tar av her i landet, sier Favero.