Sort by
Sort by

Nestlé får andre selskaper til å ansette flere unge

Back to Press releases
young employee
ALLIANSE FOR UNGE: Ledende selskaper lover å bidra til Nestlés initiativ for arbeidsløse unge mennesker.

Nestlé vil ha flere selskaper til å ansette unge i Europa og lanserte i dag alliansen ”Alliance for YOUth” for EU kommisjonens president José Manuel Barroso sammen med en rekke andre store selskaper som Google og Facebook.

Nestlé bygger videre på suksessen med “Nestlé Needs YOUth”, der selskapet i fjor høst annonserte at deres bidrag til å redusere ungdomsledigheten i Europa var å ansette 20 000 unge innen utgangen av 2016 – enten i form av fast jobb eller i trainee/lærlingeplasser. Dette er det største private initiativ av sin art i Europa.

Siden november 2013 har Nestlé ansatt nær 5'000 unge under 30 år i Europa, og er dermed foran planen om å nå 20'000 unge på tre år. ”I Norge er vi heldige med lav ungdomsledighet, men Norge er endel av Europa så vi kjører programmer i Norge også blant annet for å hjelpe unge studenter til å bli beredt for arbeidslivet”, sier Adm.Dir. Fabrice Favero.

“Hvis norske virksomheter kan jobbe sammen for å redusere ungdomsledighet og delta i Nestlés initiativ, når vi flere arbeidsledige unge mennesker, og kan sammen tilby de en jobb, lærlingeplass eller annet. Det ville vært flott om flere norske selskaper knytter seg til programmet vårt, slik at norsk næringsliv bidrar til å redusere ungdomsledighet og derav bistå jobben som regjeringer og myndigheter i Europa allerede gjør på dette området, sier Favero.

“Alliance for YOUth”-programmet vil mobilisere europeiske selskaper som vil bidra til å redusere den alvorlige ungdomsledigheten i Europa. Ved lanseringen av ”Alliance for YOUth” i dag i Lisboa roste EU-kommisions president Barroso initiativet og påpekte, at Nestlés prosjekt er så stort at det virkelig kan flytte noe i kampen mot ungdomsledigheten.

Nestlés Europasjef sjef, Laurent Freixe, pekte og på initiativets omfang ved lanseringen:

”Med mer enn 150 selskaper fra hele Europa bak initiativet – og med mange flere som kommer i de kommende månedene – er Nestlés “Alliance for YOUth” det første selskapsinitiativ på tvers av Europas grenser i kampen mot ungdomsledigheten. Det er satt i gang en bevegelse for de unge som i dag står over for et meget utfordrende jobbmarked,” sa han.

Foreløpig er bl.a. disse selskaper med i Nestlés europeiske initiativ: Adecco, Axa, Cargill, CHEP, DS Smith, Facebook, Firmenich, Google, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce.com og Twitter.