Investerer i nye mat- og drikketrender

Nestlé med flere spennende oppkjøp innen kaffe, vegetarmat og sunne ferdigretter.

Denne uken annonserte Nestlé at selskapet har kjøpt en majoritetsandel i Blue Bottle Coffee, et eksklusivt kaffebrenneri og kaffebarkjede som springer ut fra California i USA.

I løpet av de siste 15 årene har Blue Bottle Coffee oppnådd ikonstatus blant kresne kaffedrikkere. Selskapet tilbyr kaffe av svært høy kvalitet, med en kompromissløs tilnærming til smak, ferskhet og bærekraft. Blue Bottle Coffee drifter i dag kaffebarer i en rekke store amerikanske byer og Japan, med en unik, minimalistisk stil som plukker opp elementer fra nabolaget de holder til. I løpet av 2017 vil selskapet ha 55 kaffebarer, 29 flere enn i 2016.

Blue Bottle Coffee vil fortsatt stå på egne ben, men få tilgang til Nestlés innsikt i kaffemarkedet og globale rekkevidde. – Oppkjøpet understreker Nestlés fokus på å investere i kategorier med høy vekst og tilpasse oss forbrukertrender. Blue Bottle Coffees lidenskap for kvalitetskaffe og bærekraft brygger for suksess, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.

Oppkjøpet styrker Nestlés posisjon i USA og Japan, og gir spennende vekstmuligheter både i kaffebarmarkedet, filterkaffe og innen e-handel. Nestlé er verdens største kaffeprodusent, med merkevarer som Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nespresso og Zoegas.

Satser på vegetarmat

I Norge opplever Nestlé allerede stor vekst med Hälsans Kök, en serie frosne vegetarretter. Denne måneden gjennomførte selskapet et oppkjøp av Sweet Earth, en plantebasert matprodusent fra California.

Oppkjøpet gir Nestlé umiddelbar tilgang til en kategori som er ventet å vokse til drøye 40 milliarder kroner innen 2020 i USA. Å bygge en sterk portefølje innen vegetariske og fleksitariske valg er en av Nestlés strategiske valg – i tråd med moderne helsetrender.

Oppkjøpet av Sweet Earth fulgte i kjølvannet av en investering i Freshly, et oppstartsselskap som leverer sunne ferdigmåltider på døren.