Sort by
Sort by

Nestlés årsresultat: Det norske folk har flyttet kaféen inn i stuen

Back to Press releases

Nestlé, verdens største næringsmiddelvirksomhet har i 2013 omsatt for 627 milliarder kroner, og hadde en organisk vekst på 4,6 %. Trade operating profit steg med 20 basispoeng til 15,2 prosent. Nestlés konsernsjef, Paul Bulcke, sier følgende om 2013:

”Det var en svak vekst på verdensmarkedene i 2013 – den var minimal i utviklede land, og under tidligere nivå i verdens vekstmarkeder. Vårt svar på dette var å øke satsingen på merkevarebygging, akselerere innovasjon og sikre at prisene våre var tilpasset markedssituasjonen. Dette skapte volumvekst og ga sammen med effektiviseringer og strukturelle tilpasninger en forbedret margin og et sterkt cash flow. Vår langsiktige strategiske retning er å være den ledende virksomhet innen ernæring, helse og velvære, sier han”.

I Norge har Nestlé gjort det bra, blant annet på grunn av nok et godt kaffeår, med varemerker som bl.a. NESCAFÉ, NESCAFÉ DOLCE GUSTO og NESPRESSO. Særlig kaffekapselområdet fortsetter å vinne frem i Norge:

”Med vekstrate på 55 % siste år har kaffekapselmarkedet for alvor fått fotfeste i norske hjem. Før spurte man gjestene om de ville ha kaffe – nå spør vi hvilken type kaffe de vil ha. Siden 2012 har over 400 000 norske husstander kjøpt kapselkaffe med seg hjem, og NESCAFÉ DOLCE GUSTO er markedsleder. Nordmenn har nå for alvor flyttet kaféen hjem i stuen, sier Nestlé Norges sjef, Fabrice Favero og viser til de nye maskinenes mulighet til å lage alt fra varm Latte til kald NESTEA.

”En god indikator for om en kategori har fått godt fotfeste er å se på lavprisbutikkene. Hvis de har produktet fast i hyllen, er det noe kundene etterspør. I dag er kaffekapsler en del av alle lavprisbutikkers faste sortiment, og det har vært en markant vekst i 2013. Trenden er at det skal være lettere å lage en kopp god kaffe, og derfor har NESCAFÉ instant kaffe også merket en stigning,” sier Favero.

En annen positiv trend for Nestlé er at folk vil lage middag med ferske råvarer, og velger smakfulle og ernæringsriktige krydderløsninger til middagen. ”Vi ser vekst for Maggi buljonger og Maggi Juicy krydderblandingene med stekepose som vi har til fisk og kylling”, fortsetter Favero.

”Frokost er dagens viktigste måltid, og Nestlés frokostblandinger som Fitness, Cheerios og Nesquik selger bra. Lavkarbotrenden har snudd, og folk spiser frokostblandinger igjen. Når det gjelder Nestlé barnemat er det spesielt fruktposene, Min frukt, som slår an. Dette er sunne mellommåltidsløsninger som treffer godt. Innen sjokolade ser vi også fin vekst på våre sterke merkevarer som Smarties, Lion og After Eight. Dyrematmarkedet var meget dynamisk også i 2013 med spesiell vekst for Gourmet kattemat samt produkter som dekker spesielle behov, som Friskies Sterilcat, , avslutter Favero.