1914-1918

Overlevelse i krigstid

Utbruddet av krigen i 1914 fører til økt etterspørsel etter kondensert melk og sjokolade, men tilgangen til råvarer og begrensninger i handel på tvers av land legger en demper på produksjonen. For å løse problemet, kjøper selskapet fabrikker i USA og Australia, og innen krigen er over, har de 40 fabrikker.

1914

Krigen bryter ut i Europa og hemmer produksjonen, men urolighetene fører også til å økt etterspørsel etter Nestlés meieriprodukter, gjennom store kontrakter til myndigheter.

1915

Kondensert melk har lang holdbarhet og er lett å transportere, noe som gjør den populær for militæret. I 1915 begynner for eksempel den britiske hæren å dele ut hermetisert melk fra Nestlé til soldatene som en del av nødrasjonen. Høy etterspørsel fører til å produksjonen går for full maskin.

1916

Nestlé & Anglo-Swiss kjøper opp det norske melkeselskapet Egron, som har patentert en tørkeprosess som benyttes i produksjonen av tørrmelkpulver – et produkt den nye eieren begynner å selge.

 

 

1917-1918

Begrenset tilgang til melk i Sveits betyr at Nestlé & Anglo-Swiss ser seg nødt til å begynner å levere fersk melk direkte til befolkningen for å hjelpe sveitsere. For å møte etterspørselen etter kondensert melk, kjøper selskapet amerikanske raffinerier og inngår en leverandøravtale med australske selskaper, som de senere kjøper.