1919-1938

Krise og muligheter

Etter krigen faller etterspørselen etter hermetisert melk fra det militære, noe som fører til krisetilstand for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Selskapet kommer seg, men rammes igjen av krakket på Wall Street i 1929, som reduserer forbrukernes kjøpekraft. Perioden har også mange høydepunkter; ledelsen profesjonaliseres, forskningen sentraliseres og banebrytende produkter som Nescafé lanseres.

1921-22

Fallende priser og høy lagerbeholdning fører til det første, og hittil eneste, finansielle tapet for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Bankier Louis Dapples blir ansatt som «kriseleder», og oppfordrer selskapet til å ansette en profesjonell ledelse, for første gang. Administrasjonen sentraliseres, og forskningen konsolideres i et laboratorium i Vevey, Sveits.

 

 

1929

Selskapet kjøper opp Sveits’ største sjokoladeprodusent, Peter-Cailler-Kohler, med historie helt tilbake til 1819, da François Louis Cailler lager en av landets første melkesjokolademerker, Cailler. Sjokolade blir nå en viktig del av Nestlé & Anglo-Swiss’ virksomhet.

1934

Milo, en sjokoladedrikk beriket med malt, lanseres i Australia, og suksess fører til videre eksport til andre markeder. Selskapet fortsetter å utvikle baby- og barnemat i mellomkrigstiden, og slipper produktet Pelargon i 1934, et beriket helmelkspulver for barn, for å bedre fordøyelsen.

1936

Tøff konkurranse i det sveitsiske sjokolademarkedet krever innovasjoner, og Nestlé-Peter-Cailler-Kohler lanserer den hvite sjokoladen Galak og Rayon, en sjokolade med honning og luftbobler. Vitaminer er det store salgsargumenter for sunne produkter i 1930-årene, og Nestlé lanserer vitamintilskuddet Nestrovit i 1936.

1938

Nescafé lanseres som “pulverisert ekstrakt av ren kaffe”, som beholder kaffens naturlige smak, og kan tilberedes enkelt ved å tilsette vann. Produktet utvikles av Max Morgenthaler, som begynner arbeidet i 1929, da den brasilianske regjeringen spør Nestlé & Anglo-Swiss om de kan hjelpe med å få avsetning på det store kaffeoverskuddet.