1939-1947

Rir av stormen

Andre Verdenskrigs utbrudd i 1939 påvirker alle markeder, men Nestlé & Anglo-Swiss fortsetter driften til tross for de vanskelige forholdene, både gjennom salg til privatmarkedet og de militære. I 1947 utvider selskapet porteføljen med supper og krydderblandinger fra Maggi, og tar navnet Nestlé Alimentana.

1939

Frykten for okkupasjon av Sveits fører til at Nestlé & Anglo-Swiss flytter deler av ledelsen til et nytt kontor i Stamford i USA, som fungerer som et andre hovedkvarter under krigen. Kampene i Europa gjør det umulig for Nestlé å eksportere melk derfra, og leveransene til Afrika og Asia kommer derfor fra USA og Australia, i tillegg til nye fabrikker i Sør-Amerika.

 

1942-1945

Andre Verdenskrig legger i begynnelsen en demper på salget av Nescafé, men dette tar seg raskt opp igjen. Etter at USA går inn i krigen, blir Nestlé-produkter umiddelbart populære blant amerikansk personell. Mot slutten av krigen blir Nescafé også inkludert i nødrasjonen. Nestea lanseres sent på 1940-tallet.

1947

Nestlé & Anglo-Swiss fusjonerer med det sveitsiske selskapet Alimentana, som produserer Maggi supper, buljonger og krydderblandinger. Selskapet tar navnet Nestlé Alimentana. Alimentanas historie strekker seg tilbake til 1884, da Julius Maggi utviklet en proteinrik, tørket suppe for å bekjempe underernæring.