1960-1980

Fra frossenmat til farmasi

Oppkjøp hjelper Nestlé med å gå inn forretningsområder med høy vekst, som frossenmat, og til å utvide den tradisjonelle virksomheten som melk, kaffe og hermetisert mat. På 1970-tallet ekspanderer selskapet også til farmasi og kosmetikk. Nestlé mottar kritikk fra aktivistgrupper, med beskyldninger om uetisk markedsføring av barnemat. Det blir senere et av de første selskapene til å følge WHOs kodeks for morsmelkerstatning.

1960

Med et økende antall husholdninger som investerer i fryser, vokser etterspørselen etter iskrem. Nestlé kjøper den tyske produsenten Jopa og franske Heudebert-Gervais for å kapitalisere på denne veksten, og legger også sveitsiske Frisco under seg i 1962. Selskapet kjøper i tillegg den britiske matvareprodusenten Crosse & Blackwell.

1962

Nestlé kjøper den svenske frossenmatprodusenten Findus fra Marabou, og lanserer merket internasjonalt. Findus er et av de første selskapene til å selge frossenmat i Europa, fra 1945.

 

1968

Nedkjølte meieriprodukter øker i popularitet, og Nestlé kjøper den franske yogurtprodusenten Chambourcy. Tidllig på 1970-tallet lanserer sistnevnte Sveltesse, en produktlinje med yogurt for forbrukere opptatt av helse og vekt.

1969

Nestlé går inn i mineralvann gjennom å kjøpe opp franske Vittel.

1973

Med et ønske om å vokse innen hermetisert og frossen mat i Storbritannia, tar Nestlé over det amerikanske frossenmatselskapet Stouffer Corporation, og kjøper også opp Libby, McNeill & Libby i 1976.

1974

For første gang diversifiserer Nestlé utover mat og drikke, gjennom kjøpet av en minoritetspost i det globale kosmetikkselskapet L’Oréal.

1977

Etter å ha skiftet navn til Nestlé S.A. fortsetter selskapet med diversifiseringsstrategien ved å kjøpe opp det amerikanske farmasiselskapet Alcon Laboratories. Nedgang i amming fører til at aktivister stiller spørsmål ved markedsføringen av barnemat, inkludert Nestlés produkter. I 1977 oppfordrer de folk til å boikotte Nestlé-produkter.