1981-2005

Etter år med god vekst, selger Nestlé unna selskaper med ulønnsomme merkevarer, og velger heller å satse i tråd med den nye ambisjonen om å være verdens ledende Ernæring, Helse og Velvære-selskap. Nestlé utvider i USA, Øst-Europa og Asia, og søker globalt lederskap innen vann, iskrem og dyremat.

1981

Frossenmat fra Stouffer’s Lean Cuisine lanseres med fokus på lavt fett- og kaloriinnhold, og merket gjør det imponerende godt. Nestlé og L’Oreal etablerer Galderma som et joint venture innen dermatologi. World Health Assembly adopterer WHO-kodeksen for morsmelkerstatning, og Nestlé er et av de første selskaper til å integrere kodeksen på tvers av alle forretningsområder.

1985

Gjennom oppkjøpet av amerikanske Carnation Company for tre milliarder dollar, blir sterke merkevarer som Carnation og Coffee-Mate en del av Nestlés portefølje. Selskapet går også inn i dyremat gjennom oppkjøpet av Friskies.

1986

Nespresso-historien begynner med en ganske enkel idé; å hjelpe folk med å lage en perfekt kopp med kaffe, som en barista.

 

1988

Nestlé kjøper den britiske konfektprodusenten Rowntree Mackintosh, og får dermed KitKat, After Eight og Smarties inn i porteføljen. Selskapet kjøper også det italienske pasta-, saus- og konfektkonsernet Buitoni-Perugina.

1991

Nestlé etablerer et joint venture med General Mills, Cereal Partners Worldwide, som produserer og selger frokostblandinger globalt. Selskapet danner også et joint venture med The Coca-Cola Company, Beverage Partners Worldwide, som produserer og selger merkevarer som Nestea.

1992

Nestlé styrker sin posisjon innen mineralvann gjennom oppkjøpet av franske Perrier Group. Nestlé Sources Internationales dannes som et eget vannselskap i 1993, og endrer navn til Nestlé Waters i 2002.

1997

Den nye konsernsjefen Peter Brabeck-Letmathe ser vekstpotensial i personlig ernæring. Han etablerer Nestlés posisjon som ledende innen «Ernæring, Helse og Velvære», når millenniumskiftet nærmer seg.

1998

Nestlé kjøper det italienske vannselskapet Sanpellegrino Group. Nestlé Pure Life lanseres i utviklingsland, for å garantere tilgang til rent og sunt drikkevann, and Aquarel lanseres to år senere i Europa.

2000

The Sustainable Agricultural Intiative Nestlé (SAIN) lanseres for å styrke samarbeidet med lokale bønder. Målet er å forbedre bøndenes levestandard og sikre bærekraftig tilgang til råvarer.

2001

Nestlé kjøper den amerikanske dyrematprodusenten Ralston Purina, og fusjonerer selskapet med Nestlé Friskies Petcare. Nestlé Purina Petcare blir den nye markedslederen innen dyremat.

2002

Etter å ha satset stort på iskrem siden 1990-tallet, kjøper Nestlé lisensrettighetene til premium-isen Häagen-Dazs i USA og Canada, og kjøper videre både Mövenpick og Dreyer’s Grand Ice Cream i 2003. Også frossenmatselskapet Chef America blir kjøpt for 2,6 milliarder dollar.