Vil hjelpe 230.000 unge

Nestlé-initiativet Alliance for YOUth trapper opp arbeidet.

I løpet av tre år har 115.000 unge europeere fått hjelp til å komme seg inn i arbeidslivet gjennom initiativet ”Alliance for YOUth”. Alliansen er et banebrytende samarbeid mellom 200 globale og lokale bedrifter, etablert i 2014 av Nestlé. Nå har selskapene satt seg nye, ambisiøse mål.

– I løpet av få år har alliansen vokst fra å kun omfatte ett selskap, til å bli en stor bevegelse. Bedrifter i 23 europeiske land er nå med, vi jobber ikke bare for å legge til rett for jobber og praktisk erfaring, men samarbeider også med myndigheter og skoler for å skape nye muligheter, sier Luis Cantarell, Europa-sjef for Nestlé.

19 prosent av alle Europas unge er i dag utenfor arbeidslivet, og da Alliance for YOUth ble etablert, var med en filosofi om at næringslivet kunne utgjøre en forskjell. To og et halv år senere viser fasiten at 115.00 unge har blitt hjulpet av alliansen. I Norden har Nestlé alene ansatt 1.100 under 30 år. Nå trapper medlemmene av Alliance for YOUth opp innsatsen, og vil jobbe for å hjelpe ytterligere 230.000 unge frem mot 2020.

• Gi 150 personer under 30 år jobb.
  • Gi 380 unge praksisplasser.
  • Fortsette å gjennomføre såkalte CV-klinikker, mentorprogram osv.

– I Kaffeknappen er vi 140 ansatte, og har en en gjennomsnittsalder på under 30 år. De fleste begynner karrieren hos oss som service-medarbeider, og kan senere avansere til stillinger innen salg eller markedsføring. Mitt råd til de som søker jobb er å skaffe seg bedre innsikt om jobben gjennom folk som kjenner selskapet. Med bakgrunnskunnskap kan du snakke om hvorfor du ønsker jobben. Man må ikke være redd for å banke på døren til arbeidsgiveren og be om et intervju, sier Bommeljé.

– Hele 96 prosent av 1700 interns mener at en praksisplass vil hjelpe dem med å få jobb når de er ferdig med studiene, og 98 prosent anbefaler andre å søke om praksisplass. Dette viser at vi må fortsette å investere i å styrkebåndene mellom studiesteder og næringslivet, sier Karen Fichuk, adm. dir. hos analysebyrået Nielsen.

Erik M. Melsom har akkurat fullført et toårig trainee-program i Nestlé Norge, og jobber nå som forretningsutvikler. Her er hans råd til de som søker sin første jobb:

• Bygg nettverk og bruk det. Snakk med bedriftsrepresentanter når du møter dem på skolen eller andre steder, og følg gjerne opp i etterkant. Det er ytterst sjelden at muligheter faller ned i fanget ditt – du må skape dem selv. Ta kontakt med venner og bekjente som fått jobb, og selv om de ikke ikke nødvendigvis har noe ledig der de jobber, kan de alltid komme med gode innspill.
  • Jobb ved siden av studiene, eller engasjert deg i studentforeningen. All erfaring er bra erfaring, og når du sitter på ditt første intervju er det en stor fordel om du kan vise til egne erfaringer. Jobberfaring viser også at du har både arbeidskapasitet og ståpåvilje.
  • Tenk utenfor boksen. Lykken er ikke nødvendigvis å begynne der hvor alle andre begynner. Utviklingsmulighetene kan være mye større i mindre selskaper.
  • Har du fått jobb som kanskje ikke er drømmejobben, må du likevel gi alt. En god referanse kan være gull verdt når du skal bevege deg videre.
  • Sist, men ikke minst; ikke gi opp. Det kan kjennes håpløs, og ofte får man ikke en gang komme på intervju, men til slutt finner du en arbeidsgiver som behøver nettopp deg.