Visjonen er at ingen emballasje, inkludert plast, skal deponeres eller ende som søppel. Nestlé mener det er et umiddelbart behov for å minimere den negative effekten emballasje har på miljøet.
Nestlés konsernsjef, Mark Schneider, sier: «Plastavfall er en av de største bærekraftsutfordringene verden står overfor i dag. En løsning krever samarbeid. Vi er dedikert til å finne nye løsninger for å redusere, gjenbruke og resirkulere. Ambisjonen vår er å oppnå 100 prosent resirkulérbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025».
Selskapet fokuserer på tre hovedområder: å eliminere ikke-resirkulérbar plast; å legge til rette for plast som muliggjør høyere resirkuleringsgrad; og eliminere eller endre komplekse kombinasjoner av materialer brukt i emballasje.
Nestlé anerkjenner behovet for å utvikle en sirkulær økonomi, og er dedikert til å:
- Spille en aktiv rolle for å utvikle velfungerende innsamling, sortering og resirkuleringsløsninger i alle land vi er tilstede i;
- Jobbe med partnere i verdikjeden og bransjeorgansisasjoner for å utforske ulike emballasjeløsninger for å redusere bruken av plast, legge til rette for resirkulering og utvikle nye metoder for å eliminere plastavfall;
- Merke plastproduktene våre med informasjon om resirkulering for å hjelpe forbrukere til å resirkulere på riktig måte;
- Bidra til å skape et marked for å resirkulert plast ved å fortsette å øke andelen resirkulert plast i emballasjen vår.
Å hindre at emballasjemateriale ender opp som avfall, særlig i havet og vann ellers er en av hoveddrivkreftene bak denne strategien.