Selskapene som endrer verden

Nestlé berømmes for sin innsats for å kutte sukker i tidsskriftet Fortunes ferske rangering av selskapene som endrer verden. Samtidig topper selskapet Dow Jones Sustainability Index blant mat- og drikkevareprodusentene.

Nestlés misjon er å øke livskvalitet og bidra til en sunnere fremtid – for enkeltmennesker, familier, samfunnet og kloden. Nå legges det viktige arbeidet merke til.

«Flere selskaper enn noensinne motiveres av profitt i forsøket på å løse verdensproblemer», innleder Fortune en artikkel om selskapene som endrer verden. For tredje året på rad presenterer det anerkjente tidsskriftet en liste over selskapene som gjør mest for å løse samfunnsproblemer – samtidig som de tjener penger.

Listen toppes av banken JPMorgen Chase, som hvert år donerer 250 millioner dollar til å styrke amerikansk næringsliv gjennom investeringer i småselskaper, jobbtrening og oppussing av nedslitte nabolag.

Nestlé plasserer seg på en meget respektabel 14. plass, og berømmes forskningsgjennombruddet som gjør at vi kan kutte så mye som 40 prosent sukker i sjokolader. Nestlé jobber dedikert for å redusere innholdet salt, sukker og mettet fett i våre produkter, og ved å restrukturere sukkerpartiklene kan vi ta et viktig skritt på veien.

Topper på bærekraft

Den anerkjente bærekraftsindeksen Dow Jones Sustainability Index (DJSI) kom nylig med sin 2017-oversikt og selskapene i verden som jobber best med bærekraft. Her topper Nestlé blant mat- og drikkeprodusentene.

Selskapene måles på tre dimensjoner; økonomiske, sosiale og styring, og Nestlé trekkes blant annet frem for å øke bruken av fornybar energi fra solcellepaneler, kaffegruff og sagmugg til å drive våre fabrikker. Nestlé jobber mot å eliminere all negativ miljøeffekt fra virksomheten vår innen 2030, og i år har vi åpnet en klimanøytral fabrikk i Brasil.