Sort by
Sort by

- Inflasjon på disse nivåene er et forholdsvis uvanlig fenomen her i Norge, men vi har god erfaring med lignende forhold fra andre land

Inflasjon nestlé norge
Back to Press releases

2021 ble et strålende år for Nestlé i Norge. Med en topplinjevekst på 4,5 prosent fra 2020 endte omsetningen på 1,527 milliarder kroner, samtidig som marginene styrket seg.

- Pandemi og restriksjoner gjorde 2021 til nok et uforutsigbart år. Prioreringene våre var tydelige hele veien; å holde de ansatte trygge og friske, å styrke bærekraftsarbeidet vårt og lønnsom vekst. Vi leverte meget godt på så godt som alle parametre, forteller Axel Heiberg-Andersen, kommunikasjonssjef i Nestlé Norge.

I et år der hele den norske dagligvarebransjen vokste, var utviklingen i markedsandeler særlig viktig.

- Kaffe er vår klart største kategori. De tradisjonsrike merkevarene våre Nescafé, Nescafé Dolce Gusto og Nespresso står seg veldig godt, mens Starbucks har vært et fantastisk tilskudd til porteføljen. Innenfor barnemat har vi alltid hatt en unik posisjon i Norge, og vi tok i fjor ytterligere markedsandeler. Det tar vi som en bekreftelse på norske foreldres tillitt til oss, sier Heiberg-Andersen.

Også dyrematen fra Nestlé Purina Petcare, Nestlé Health Science og Nestlé Professional utmerket seg i 2021.


En helt ny virkelighet

Også 2022 er et uforutsigbart år, men på en annen måte enn de to foregående årene. Inflasjonen er betydelig, drevet av både innhenting etter pandemien, krigen i Ukraina, klimaendringer og en rekke andre faktorer. Det påvirker hele matsystemet, fra jord til bord.

Nestlé håndterer situasjonen på flere måter.

- Internt handler det om å ha en streng kostnadsdisiplin, men det påvirker naturlig nok også prisene i hele verdikjeden. Inflasjon på disse nivåene er et forholdsvis uvanlig fenomen for oss her i Norge, men Nestlé har god erfaring med lignende forhold fra andre land.

Både globalt og lokalt styrker Nestlé arbeidet for å bidra til en overgang til et mer bærekraftig og sunt matsystem.

- Vi jobber tett med leverandører og bønder, både for å løse umiddelbare og mer langsiktige problemer. Dette inkluderer blant annet diversifisering av råvareinnkjøpene våre og kunnskapsbygging. Målet vårt er å skalere opp et regenerativt landbruk og redusere avhengigheten av fossilbasert gjødsel, sier Axel Heiberg-Andersen.


Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk