Nestlé topper ledende indekser for klima og bærekraft

Vevey

Dow JonesNestlé er den ledende næringsmiddelvirksomheten i den nye Dow Jones Sustainability Index med en score på 88 % – dette er dobbel score av gjennomsnittet av andre næringsmiddelvirksomheter. Nestlé har og nylig, for andre gang, fått maks antall poeng i CDP 'Climate Disclosure Leadership Index'og i CDP 'Climate Performance Leadership Index', som begge er offentliggjort i Global 500 Climate Change Report 2013.

Nestlés sterke plassering i de tre indeksene er en naturlig følge av selskapets arbeid med miljøtiltak i sine fabrikker, og arbeidet rundt sosiale forhold.

På miljøområdet har Nestlé halvert klimagassutslippene fra sine 500 anlegg verden over pr tonn produkt siden 2002. Virksomheten har også tidligere i år forpliktet seg til å redusere utslippene med ytterligere en tredjedel i forhold til nivået i 2005.

"Vi prioriterer miljømessig bærekraft, menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold i forsyningskjeden for arbeidskraft, anti - korrupsjon og redusert negativ innvirkning på klimaet, i vårt daglige arbeid - og i både våre kortsiktige og langsiktige mål. Derfor er vi glad for at dette arbeidet blir anerkjent av de store internasjonale indeksene og forum. Et nordisk eksempel er at Smarties og KitKat sjokolade er produsert av bærekraftig sjokolade som en del av Nestlés Cocoa Plan", sier Peter Svensson, administrerende direktør i Nestlé Norden.

Han legger til at "Nescafe Coffee Plan - Beyond the Cup" er et annet godt eksempel fra Nestlé: det er et program som fokuserer på alle sider ved kaffeproduksjon fra kaffebøndenes vilkår til bærekraftig produksjon som ender hos forbrukerne som en velsmakende kaffe med god samvittighet.

Les mer på linken under om Nestlés CSV-arbeid (i Nestlé kalles det CSV for Creating Shared Value) fordi Nestlé utover samfunnsansvar, CSR i tillegg ønsker å tilføre verdi til de lokalsamfunnene vi arbeider i: