Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé med 3.5% organisk vekst - salgsrekord for frokostblandinger i Norge

2019 var et godt år for Nestlé, verdens ledede mat- og drikkevareselskap.
Back to Press releases
Feb 13, 2020
2019 var et godt år for Nestlé

Selskapet presenterer i dag årsregnskapet, og fasiten viser: 

  • 3.5% organisk vekst, med 2.9% volumvekst og 0.6% prisvekst.
  • Total omsetning økte med 1.2% til CHF 92.6 milliarder, tilsvarende ca. 878 milliarder NOK.
  • Nestlé innfridde, ett år før tiden, lønnsomhetsmålet sitt, med en underliggende driftsmargin (UTOP) på 17.6%, opp 60 basispunkter.
  • Underliggende inntjening per aksje økte med 11.1% i fast valuta.
  • Anbefalt utbytte på CHF 2.70 per aksje. Dette markerer det 25. året på rad med økt utbytte.
  • Utsikter for 2020: Fortsatt økt organisk vekst, venter videre aksellerasjon mot rundt 5% frem mot 2021/2022. Underliggende driftsmargin vil fortsette å øke, samt underliggende inntjening per aksje i fast valuta og kapitaleffektivitet. Det er for tidlig å sette tall på den finansielle risikoen knyttet til coronaviruset. 

 

Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé, sier: – Vi så sterk fremgang i 2019, med betydelig forbedring i nøkkeltallene for andre året på rad. Den organiske veksten økte, takket være godt momentum i USA og dyrematsdivisjonen vår. Også i år bedret vi lønnsomheten, og innfridde målet vi hadde satt ett år før tiden. Kontantstrømmen var sterk, og underliggende inntjening per aksje og utbytte til aksjonærene nådde rekordnivåer. I 2020 forventer vi fortsatt økt organisk vekst, og til vil ta grep for styrke delene av virksomheten som underleverer. I 2019 tok vi betydelige grep i å transformere porteføljen vår. Vi holdt det vi lovet, og vel så det, men er ikke i mål ennå. Vi vil fortsette å svare på de raske endringene i bransjen og utviklingen i forbrukernes preferanser for å posisjonere oss for høyere vekst.  

Frokostblandinger slo tilbake

Blant høydepunktene for Nestlé i Norge i 2019, finner man frokostblandinger, som satt ny salgsrekord. – Spoler man et par år tilbake, ble frokostblandinger ofte trukket frem som et eksempel på «skjulte sukkerbomber» i kosten vår. Siden det har vi jobbet mye med produktene våre ved å redusere sukkerinnholdet og tilsette mer fullkorn, samtidig som vi har kommunisert endringene aktivt. Resultatet har vært strålende; nå vinner produktene våre ernæringstester og salgstallene er når stadig nye høyder, forteller Vladimir Wendl, adm. direktør i Nestlé Norge. De siste årene har også interessen for vegetarmat vokst kraftig. Det har gitt god vind i seilene for Hälsans Kök, Nestlés produktserie med frosne vegetarretter. – Mange ser at å bytte ut animalske med plantebaserte proteiner har en positiv effekt både på helsen og miljøet. Nestlé satser stort i dette segmentet både i Norge og globalt, og lanserte i fjor blant annet burgeren Incredible Burger, som er en stor suksess, sier Wendl. 

Satser med Starbucks

Kaffe er den klart største kategorien for Nestlé i Norge, med Nescafé og Nespresso flaggskipene. Mot slutten av 2019 utvidet selskapet kaffeporteføljen sin med et tredje ben.

– I november prelanserte vi vår nye kaffeserie Starbucks at Home, som gir nordmenn Starbucks sine populære kaffer i dagligvarehandelen. Først ut var Starbucks-kaffe for Nespresso-maskiner, og vi følger nå opp med filterkaffe, hele bønner og Starbucks-kaffe til Nescafé Dolce Gusto. Den fulle effekten vil komme først i år, men interessen både fra forhandlere og forbrukere har vært veldig positiv, sier Wendl.

 

Article Type