Sort by
Sort by

– Fremtiden ligger i bærekraftige produkter

emborg

I 1990, like etter Murens fall, er fire unge danske venner på bilferie til Tjekkia. 

”Her kan det også gjøres business!”, utbryter den ene når de passerer et nedslitt fabrikkbygg.

De tre andre smiler til hverandre. For det sa han også i forrige by de kjørte gjennom. Og den før der igjen. Og den før.

”Han” er Torben Emborg – ny nordisk sjef i verdens ledende mat- og drikkevareselskap, Nestlé. 
Historien om bilferien i Tjekkia er beskrivende for Torben Emborg: Han tenker forretninger. Han ser muligheter. Han tenker fremover.

Og forretningene skal være bærekraftige både for Nestlé og samfunnet. Men det kommer vi tilbake til.

Torben Emborg er 56 år gammel, født og oppvokst i Aalborg, og faren hans jobbet også i et stort matvareselskap. 

”Jeg vokste opp med en far som jobbet veldig mye. Men han hadde alltid tid til oss barna – også når han jobbet. Han var veldig til stede, og han var god til å balansere jobb og familieliv. Han er forbildet mitt. Jeg er et utpreget familiemenneske samtidig som jeg har stor lidenskap for jobben,” sier Torben Emborg, som er gift med Birgitte og har to sønner. 

I tillegg er han tennisentusiast på sin hals, og den ene sønnen har spilt på konkurrencenivå i Tjekkia – en stor tennisnasjon med tidligere store navn som Martina Navratilova, Jana Novotna og Ivan Lendl. 

Internasjonal danske

Emborg har jobbet for Nestlé i hele sitt voksne liv, men kun noen få år i Norden. Allerede under studiene var han intern hos Nestlé i Paris – først og fremst for å perfeksjonere fransken sin.

Emborg har alltid sett ut over landegrensene. Han ville oppleve, lære språk og bli kjent med andre kulturer.

Første stopp i Nestlé var Praha, en by han senere skulle vende tilbake til i en lengre periode. I Praha jobbet han med drikkevarer, som i Nestlé først og fremst er Nescafé, verdens største kaffemerke. Hvert sekund drikkes det  6.000 kopper Nescafé verden over...

Senere ble Emborg marketing manager for et større område, Groceries, som ikke bare dekket drikkevarer, men også ferdigretter, barnemat, frokost og dyremat.

”Vi var et ungt team, alt var under oppbygging, og vi hadder 40-50 prosent vekst i året. Vi fikk også det nyeste IT-utstyret fra Nestlés hovedkontor i Sveits, så vi lærte å utnytte de teknologiske mulighetene som fantes,” forteller Torben Emborg.

Kort etter ble han hentet til hovedkontoret i Vevey, Sveits. Vevey er en by ved Geneve-sjøen med 10.000 indbyggere, og det var her Nestlé oppfant både morsmelkserstatningen, melkesjokoladen, kapselkaffen (Nespresso og Nescafé Dolce Gusto) og instant kaffe (Nescafé). Herfra skulle han hjelpe en lang rekke markeder – særlig i Øst-Europa og tidligere Sovjetrepublikker – med å utvikle virksometen. I 1999 ble han sendt til Romania.

”Jeg liker kompleksitet og utfordringer, at det er mye å sette seg inn i. Hår det handler om å lytte og forstå. Jeg liker særlig jobber der man står overfor en stor endring – når man må omorganisere og utvikle seg. Det fikk jeg virkelig i Romania, hvor vi vokste raskt,” sier Emborg.

CSV er fremtidens CSR

Etter tid både i Tyskland og Sveits, fikk han i 2010 ansvaret for Nestlé i Tjekkia. Ti år senere ringte telefonen fra Sveits: ”Kunne du være interessert i å flytte hjem og ta over det nordiske markedet?” 

Og det var han. ”Norden er en kompleks region med fire ganske ulike land. Danmark kjenner jeg, så vi har nå bosatt oss i Sverige for å lære landet bedre å kjenne. Sverige er det største markedet for Nestlé i Norden. Det tradisjonelle Nestlé-utvaøget av produkter, som er populære i mange andre områder av verden, passer ikke helt til Norden, og det vil jeg ta tak i. Der er et stort potential for moderne matvarer for nordiske forbrukere, og jeg tenker særlig på bærekraftige matvarer. I Nestlé er vi sterke på vegetarisk og vegansk mat, og vi ser også på oppkjøp av selskaper som er både fremtidsrettede og bærekraftige. Vi ser gode vekstmuligheter i Norden,” sier Torben Emborg.

Den nye nordiske sjefen mener også at Nestlé skal være en kombinasjon av global og lokal i Norden. 
”Der er absolutt potentiale for å utvikle våre lokale merkevarer som det svenske kaffehuset Zoégas og det store finske barnematsmerket Piltti. I Danmark har vi OSCAR, som leverer høykvalitetsfonder og sauser særlig til det profesjonelle markedet, men også til detaljhandelen,” sier Torben Emborg. 

Han peker på at Nestlé skal fortsette å utvikle seg raskt – i forretning og i tanker:

”Nestlé ble skapt for litt over 150 år siden. Skal vi være her om 150 år også, er vi særlig avhengig av én ting: bærekraftige produkter. Hvis vi ikke leverer på Creating Shared Value (CSV, Nestlés svar på CSR, utviklet ved Harvard av ikonene Kramer og Porter i samarbeid med bl.a. Nestlé, red.), overlever vi ikke på langt sikt. Når man som selskap gjør forretninger i et land, må man samtidig gi noe verdifullt tilbake til samfunnet. Det er det som ligger i tankegangen bak Creating Shared Value. Jeg mener at CSV er fremtidens CSR, og det bekrefter også mange professorer også videre,” sier Emborg.

Han understreker at Nestlé skal være en god nabo:

”Vi skal tenke og jobbe helhetlig: På reduksjon av plastemballasje, reduksjon av vann- og energiforbruk, CO2-avtrykket vårt og mye mer. Nestlés store prosjekt med at få flere unge i arbeid også viktig for meg personlig: Det er høi ungdomsledighet i mange land, og om ikke både myndigheter og næringslivet gjør mer for å hjelpe dem, risikerer vi å miste deler av en generasion. Det ville vært både forferdelig trist og dyrt for samfunnet. Dessverre rammer kriser ofte de unge, og sånn skal det ikke være. Selskaper kan generelt gjøre mer for å ansette flere unge,” sier Emborg.