Whether you have years of work experience or you just graduated, there’s a job opportunity for you at Nestlé. Search for jobs here.
Speak Up
Varsle et kritikkverdig forhold

Hos Nestlé etterlever vi selskapets formål med verdier forankret i respekt. Nestlé Corporate Business Principles gjenspeiler vår forpliktelse til en sterk etisk kultur som et ufravikelig grunnlag for hvordan vi gjør forretninger. Derfor er det avgjørende for selskapet vårt å ha et robust varslingssystem som gjør det mulig for oss å lytte til alle i verdikjeden om kritikkverdige forhold.
Det er her Speak Up, vårt dedikerte varslingssystem kommer inn i bildet.
Alle kan si ifra/varsle
Vi oppfordrer våre ansatte til å si ifra enten de blir direkte konfrontert med eller er vitne til et kritikkverdig forhold, som trakassering, diskriminering, maktmisbruk, mobbing, svindel, korrupsjon eller interessekonflikt, eller andre mulig avvik. Dette inkluderer enhver hendelse og/eller atferd som strider mot våre verdier, Corporate Business Principles (pdf, 4Mb), Code of Business Conduct (pdf, 2Mb) og lover og regler der vi driver business. Når ansatte ikke føler seg komfortable med å snakke med sin sjef, personalsjef eller juridisk leder, kan de varsle konfidensielt gjennom vårt Speak Up-system.
Vi oppfordrer også tredjepart tilknyttet Nestlé til å si ifra hvis noe oppleves uriktig. Du kan hjelpe oss ved å varsle et mulige kritikkverdige forhold gjennom vårt Speak Up-system. Dette drives av en uavhengig tredjepart og gir deg anonymitet hvis du ønsker det.
Raskt overblikk
3,218
Varslinger mottatt i 2024
644
substansierte saker
119
Ansatte sluttet i selskapet
Nestlés Speak Up-system styrker de ansatte og eksterne interessenter. Det gir hver person mulighet til å varsle avvik om våre verdier, bedriftens forretningsprinsipper, eller Nestlés etiske retningslinjer. Enten du blir direkte konfrontert med en situasjon som er et mulig kritikkverdig forhold, eller er vitne til det, vær så snill å si ifra. Takk for tilliten.
Slik rapporterer du et kritikkverdig forhold
Her finner du all informasjonen du trenger for å varsle, 24/7, 365 dager i året.
- Du kan varsle via vårt digitale skjema eller ring gratisnummeret, hvor du kan legge igjen en beskjed. Du kan være anonym. Start en varsling
- Gi en detaljert beskrivelse av din bekymring (hvem, hva, når, hvordan), og legg ved styrkende bevis, for eksempel kopier av dokumenter eller navn på vitner, som kan underbygge avviket. Vær oppmerksom på at generelle påstander ikke kan undersøkes.
- Når du har sendt inn meldingen din, vil du motta et individuelt saksnummer. Notér deg nummer og oppbevar det til senere bruk.
- Vi tar alle bekymringsmeldinger på alvor, og vil alltid ta de nødvendige grepene. Vi holder deg informert om utviklingen i saken.
- Du kan spore utvikling i saken ved å logge deg på med saksnummeret.
Hva skjer etter at du har sendt inn et varsel?
Når du har sendt inn varsel, går den gjennom ulike trinn. Her er det som vil skje videre.
Vi vil bekrefte mottatt melding innen fem virkedager. Hvis det er mangler, vil du bli bedt om å oppgi mer informasjon.
Hver varsling gjennomgås nøye. Vi vil åpner en sak hvis meldingen inneholder som et minimum nok handlingsrettet informasjon og bevis. Dersom det ikke er interessekonflikt vil undersøkelsen bli ledet av vår Market Compliance Officer i regionen/landet der hendelsen skjedde.
Rapporter som inneholder påstander i en av disse 11 sensitive kategoriene vil bli eskalert til Group Chief Compliance Officer og den relevante Zone Head of Legal and Compliance.
- Maktmisbruk og/eller mobbing
- Antitrust og rettferdig behandling
- Bestikkelser og korrupsjon
- Konfidensiell informasjon, personvernerklæring
- Diskriminering, trakassering og vold
- Executive Board members / Toppledere i Sveits
- Bedrageri
- Menneskerettigheter
- Ledergruppe
- Manglende overholdelse av WHO-koden
- Seksuell trakassering
For å sikre at saken behandles konfidensiell, vil vi bare involvere personer være involvert. Våre Compliance Officers kan gjennomføre konfidensielle intervjuer med ansatte, kontraktører, eller andre som er relevante for saken.
Generelt sett tar det omtrent 90 dager før saken kan avsluttet. I mer omfattende saker vil det ta lenger tid.
Etter å ha gjennomgått alle funnene fra undersøkelsen, vil vi avgjøre om ytterligere tiltak må iverksettes. Vi vil holde deg informert om fremdriften og sender deg et endelig svar om resultatet.
Nestlé forbyr enhver sanksjon mot en ansatt, person eller enhet som har varslet. Vi vil også beskytte rettighetene til enhver involvert person.