De første årene

Vår historie begynner i 1866, da Anglo-Swiss Condensed Milk Company åpner sin første fabrikk for produksjon av kondensert melk i Sveits. Henri Nestlé utvikler banebrytende barnemat i 1867, og i 1905 fusjonerer selskapet han har startet med Anglo-Swiss, og legger grunnlaget for det som i dag er kjent som Nestlé. Urbanisering kombinert med at jernbanen og dampskip reduserer varekostnader, bidrar til økt handel av forbruksvarer på tvers av landegrensene i denne perioden..

1866

 

De amerikanske brødrene Charles og George Page etablerer Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Ved hjelp av fersk melk fra Sveits, benytter de kunnskapen de har tilegnet seg i hjemlandet for å etablere Europas første fabrikk for kondensert melk. De begynner å levere til de store industribyene i Europa under merkenavnet Milkmaid, og markedsfører seg som det trygge, holdbare alternativet til fersk melk. 

1866

1867

 

Nestlés grunnlegger, den tyskfødte farmasøyten Henri Nestlé, lanserer produktet Farine Lactée, barnemel, fra Vevey i Sveits. Det kombinerer kumelk, hvetemel og sukker, og er beregnet for små barn som ikke kan ammes, for å bekjempe barnedødelighet. På denne tiden innføres også logoen med et fuglerede. 

1867

1875

 

Henri Nestlé selger selskapet sitt og fabrikken i Vevey til tre lokale forretningsmenn. De ansetter kjemikere og fagarbeidere for å utvide produksjonen og salget. 

1875

1878

 

Konkurransen mellom Nestlé og Anglo-Swiss blir tøff da begge selskaper selger rivaliserende versjoner av hverandres produkter; kondensert melk og morsmelkerstatning. Begge selskaper ekspanderer salget og produksjonen utenfor landets grenser. 

1878

1882-1902

 

Anglo-Swiss ekspanderer til 1882 til USA, men George Pages’ død legger en demper på planene. I 1902 selger de sin virksomhet i USA, noe som baner vei for en fusjon med Nestlé. 

1882-1902

1904

 

Nestlé begynner å selge sjokolade etter å ha tatt over eksporten til selskapet Peter & Kohler. Henri Nestlé selv spiller en viktig rolle i utviklingen av melkesjokolade fra 1875, når han begynner å selge kondensert melk til naboen Daniel Peter. Peter bruker dette til å utvikle den første kommersielle melkesjokoladen i 1880-årene. 

1904

 

The Belle Époque

I 1905 har Nestlé & Anglo Swiss mer enn 20 fabrikker, og benytter seg av utenlandske datterselskaper for å etablere et salgsnettverk som dekker Afrika, Asia, Sør-Amerika og Australia. I tiden frem mot Første Verdenskrig, nyter selskapet godt av gullalderen Belle Époque, og blir et globalt meieriproduktselskap.

1905

 

Anglo-Swiss og Nestlé fusjonerer og etablerer Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Selskapet har to hovedkontor, i Vevey og Cham, og åpner et tredje kontor i London for å styre eksporten av meieriprodukter. I mange år utvider selskapet produktporteføljen, blant annet med usøtet kondensert melk (norske Viking Melk) og sterilisert melk. 

1905

 

Overlevelse i krigstid

Utbruddet av krigen i 1914 fører til økt etterspørsel etter kondensert melk og sjokolade, men tilgangen til råvarer og begrensninger i handel på tvers av land legger en demper på produksjonen. For å løse problemet, kjøper selskapet fabrikker i USA og Australia, og innen krigen er over, har de 40 fabrikker.

1914

 

Krigen bryter ut i Europa og hemmer produksjonen, men urolighetene fører også til å økt etterspørsel etter Nestlés meieriprodukter, gjennom store kontrakter til myndigheter. 

1914

1915

 

Kondensert melk har lang holdbarhet og er lett å transportere, noe som gjør den populær for militæret. I 1915 begynner for eksempel den britiske hæren å dele ut hermetisert melk fra Nestlé til soldatene som en del av nødrasjonen. Høy etterspørsel fører til å produksjonen går for full maskin.

1915

1916

 

Nestlé & Anglo-Swiss kjøper opp det norske melkeselskapet Egron, som har patentert en tørkeprosess som benyttes i produksjonen av tørrmelkpulver – et produkt den nye eieren begynner å selge. 

1916

1917-1918

 

Begrenset tilgang til melk i Sveits betyr at Nestlé & Anglo-Swiss ser seg nødt til å begynner å levere fersk melk direkte til befolkningen for å hjelpe sveitsere. For å møte etterspørselen etter kondensert melk, kjøper selskapet amerikanske raffinerier og inngår en leverandøravtale med australske selskaper, som de senere kjøper. 

1917-1918

 

Krise og muligheter

Etter krigen faller etterspørselen etter hermetisert melk fra det militære, noe som fører til krisetilstand for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Selskapet kommer seg, men rammes igjen av krakket på Wall Street i 1929, som reduserer forbrukernes kjøpekraft. Perioden har også mange høydepunkter; ledelsen profesjonaliseres, forskningen sentraliseres og banebrytende produkter som Nescafé lanseres.

1921-1922

 

Fallende priser og høy lagerbeholdning fører til det første, og hittil eneste, finansielle tapet for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Bankier Louis Dapples blir ansatt som «kriseleder», og oppfordrer selskapet til å ansette en profesjonell ledelse, for første gang. Administrasjonen sentraliseres, og forskningen konsolideres i et laboratorium i Vevey, Sveits. 

1921-1922

1929

 

Selskapet kjøper opp Sveits’ største sjokoladeprodusent, Peter-Cailler-Kohler, med historie helt tilbake til 1819, da François Louis Cailler lager en av landets første melkesjokolademerker, Cailler. Sjokolade blir nå en viktig del av Nestlé & Anglo-Swiss’ virksomhet. 

1929

1934

 

Milo, en sjokoladedrikk beriket med malt, lanseres i Australia, og suksess fører til videre eksport til andre markeder. Selskapet fortsetter å utvikle baby- og barnemat i mellomkrigstiden, og slipper produktet Pelargon i 1934, et beriket helmelkspulver for barn, for å bedre fordøyelsen. 

1934

1936

 

Tøff konkurranse i det sveitsiske sjokolademarkedet krever innovasjoner, og Nestlé-Peter-Cailler-Kohler lanserer den hvite sjokoladen Galak og Rayon, en sjokolade med honning og luftbobler. Vitaminer er det store salgsargumenter for sunne produkter i 1930-årene, og Nestlé lanserer vitamintilskuddet Nestrovit i 1936. 

1936

1938

 

Nescafé lanseres som “pulverisert ekstrakt av ren kaffe”, som beholder kaffens naturlige smak, og kan tilberedes enkelt ved å tilsette vann. Produktet utvikles av Max Morgenthaler, som begynner arbeidet i 1929, da den brasilianske regjeringen spør Nestlé & Anglo-Swiss om de kan hjelpe med å få avsetning på det store kaffeoverskuddet. 

1938

 

Rir av stormen

Andre Verdenskrigs utbrudd i 1939 påvirker alle markeder, men Nestlé & Anglo-Swiss fortsetter driften til tross for de vanskelige forholdene, både gjennom salg til privatmarkedet og de militære. I 1947 utvider selskapet porteføljen med supper og krydderblandinger fra Maggi, og tar navnet Nestlé Alimentana.

1939

 

Frykten for okkupasjon av Sveits fører til at Nestlé & Anglo-Swiss flytter deler av ledelsen til et nytt kontor i Stamford i USA, som fungerer som et andre hovedkvarter under krigen. Kampene i Europa gjør det umulig for Nestlé å eksportere melk derfra, og leveransene til Afrika og Asia kommer derfor fra USA og Australia, i tillegg til nye fabrikker i Sør-Amerika. 

1939

1942-1945

 

Andre Verdenskrig legger i begynnelsen en demper på salget av Nescafé, men dette tar seg raskt opp igjen. Etter at USA går inn i krigen, blir Nestlé-produkter umiddelbart populære blant amerikansk personell. Mot slutten av krigen blir Nescafé også inkludert i nødrasjonen. Nestea lanseres sent på 1940-tallet. 

1942-45

1947

 

Nestlé & Anglo-Swiss fusjonerer med det sveitsiske selskapet Alimentana, som produserer Maggi supper, buljonger og krydderblandinger. Selskapet tar navnet Nestlé Alimentana. Alimentanas historie strekker seg tilbake til 1884, da Julius Maggi utviklet en proteinrik, tørket suppe for å bekjempe underernæring. 

1947

 

Økt fokus på enkelhet

Etterkrigstiden kjennetegnes ved velstandsøkning, og folk i USA og Europa begynner å bruke mer penger på maskiner som gjør livet enklere, som kjøleskap og frysere. De foretrekker også mat som er rask å tilberede, og Nestlé Alimentana dekker dette behovet med nye produkter som Nesquik og Maggis ferdigmat.

1948

 

Nestlé Alimentana slipper pulverteen Nestea i USA, et produkt som tilberedes med samme teknologi som Nescafé, og kan serveres både varm og kald. Nesquik, som lett løser seg opp i kald melk, slippes også i USA, og blir en bestselger. 

1948

1954

 

Nestlés frokostblanding for barn har vært tilgjengelig i pulverform siden 1948, og omprofileres nå som Cerelac. Maggis kryddermerke Fondor selges opprinnelig bare som en buljongterning, men slippes nå i pulverform. Pakket som en praktisk bøsse finner den veien til kjøkkenbordet. 

1954

1957

 

Hermetisert ravioli lanseres under Maggi-fanen. Det enorme suksessen fører til at Nestlé lanserer mer ferdigmat på boks, noe som gir stor vekst. 

 

Fra frossenmat til farmasi

Oppkjøp hjelper Nestlé med å gå inn forretningsområder med høy vekst, som frossenmat, og til å utvide den tradisjonelle virksomheten som melk, kaffe og hermetisert mat. På 1970-tallet ekspanderer selskapet også til farmasi og kosmetikk. Nestlé mottar kritikk fra aktivistgrupper, med beskyldninger om uetisk markedsføring av barnemat. Det blir senere et av de første selskapene til å følge WHOs kodeks for morsmelkerstatning.

1960

 

Med et økende antall husholdninger som investerer i fryser, vokser etterspørselen etter iskrem. Nestlé kjøper den tyske produsenten Jopa og franske Heudebert-Gervais for å kapitalisere på denne veksten, og legger også sveitsiske Frisco under seg i 1962. Selskapet kjøper i tillegg den britiske matvareprodusenten Crosse & Blackwell.

1960

1962

 

Nestlé kjøper den svenske frossenmatprodusenten Findus fra Marabou, og lanserer merket internasjonalt. Findus er et av de første selskapene til å selge frossenmat i Europa, fra 1945. 

1962

1968

 

Nedkjølte meieriprodukter øker i popularitet, og Nestlé kjøper den franske yogurtprodusenten Chambourcy. Tidllig på 1970-tallet lanserer sistnevnte Sveltesse, en produktlinje med yogurt for forbrukere opptatt av helse og vekt. 


1969

 

Nestlé går inn i mineralvann gjennom å kjøpe opp franske Vittel. 


1973

 

Med et ønske om å vokse innen hermetisert og frossen mat i Storbritannia, tar Nestlé over det amerikanske frossenmatselskapet Stouffer Corporation, og kjøper også opp Libby, McNeill & Libby i 1976.

1973

1974

 

For første gang diversifiserer Nestlé utover mat og drikke, gjennom kjøpet av en minoritetspost i det globale kosmetikkselskapet L’Oréal.


1977

 

Etter å ha skiftet navn til Nestlé S.A. fortsetter selskapet med diversifiseringsstrategien ved å kjøpe opp det amerikanske farmasiselskapet Alcon Laboratories. Nedgang i amming fører til at aktivister stiller spørsmål ved markedsføringen av barnemat, inkludert Nestlés produkter. I 1977 oppfordrer de folk til å boikotte Nestlé-produkter. 

 

Mot Ernæring, Helse og Velvære

Etter år med god vekst, selger Nestlé unna selskaper med ulønnsomme merkevarer, og velger heller å satse i tråd med den nye ambisjonen om å være verdens ledende Ernæring, Helse og Velvære-selskap. Nestlé utvider i USA, Øst-Europa og Asia, og søker globalt lederskap innen vann, iskrem og dyremat.

1981

 

Frossenmat fra Stouffer’s Lean Cuisine lanseres med fokus på lavt fett- og kaloriinnhold, og merket gjør det imponerende godt. Nestlé og L’Oreal etablerer Galderma som et joint venture innen dermatologi. World Health Assembly adopterer WHO-kodeksen for morsmelkerstatning, og Nestlé er et av de første selskaper til å integrere kodeksen på tvers av alle forretningsområder. 


1985

 

Gjennom oppkjøpet av amerikanske Carnation Company for tre milliarder dollar, blir sterke merkevarer som Carnation og Coffee-Mate en del av Nestlés portefølje. Selskapet går også inn i dyremat gjennom oppkjøpet av Friskies. 

1985

1986

 

Nespresso-historien begynner med en ganske enkel idé; å hjelpe folk med å lage en perfekt kopp med kaffe, som en barista. 
 

1986

1988

 

Nestlé kjøper den britiske konfektprodusenten Rowntree Mackintosh, og får dermed KitKat, After Eight og Smarties inn i porteføljen. Selskapet kjøper også det italienske pasta-, saus- og konfektkonsernet Buitoni-Perugina.
 

1988

1991

 

Nestlé etablerer et joint venture med General Mills, Cereal Partners Worldwide, som produserer og selger frokostblandinger globalt. Selskapet danner også et joint venture med The Coca-Cola Company, Beverage Partners Worldwide, som produserer og selger merkevarer som Nestea. 
 


1992

 

Nestlé styrker sin posisjon innen mineralvann gjennom oppkjøpet av franske Perrier Group. Nestlé Sources Internationales dannes som et eget vannselskap i 1993, og endrer navn til Nestlé Waters i 2002. 
 

1992

1997

 

Den nye konsernsjefen Peter Brabeck-Letmathe ser vekstpotensial i personlig ernæring. Han etablerer Nestlés posisjon som ledende innen «Ernæring, Helse og Velvære», når millenniumskiftet nærmer seg. 
 

1998

 

Den nye konsernsjefen Peter Brabeck-Letmathe ser vekstpotensial i personlig ernæring. Han etablerer Nestlés posisjon som ledende innen «Ernæring, Helse og Velvære», når millenniumskiftet nærmer seg. 
 

1998

2000

 

The Sustainable Agricultural Intiative Nestlé (SAIN) lanseres for å styrke samarbeidet med lokale bønder. Målet er å forbedre bøndenes levestandard og sikre bærekraftig tilgang til råvarer.  
 

2000

2001

 

Nestlé kjøper den amerikanske dyrematprodusenten Ralston Purina, og fusjonerer selskapet med Nestlé Friskies Petcare. Nestlé Purina Petcare blir den nye markedslederen innen dyremat. 
 

2001

2002

 

Etter å ha satset stort på iskrem siden 1990-tallet, kjøper Nestlé lisensrettighetene til premium-isen Häagen-Dazs i USA og Canada, og kjøper videre både Mövenpick og Dreyer’s Grand Ice Cream i 2003. Også frossenmatselskapet Chef America blir kjøpt for 2,6 milliarder dollar. 
 

2002

 

Felles verdier / Creating Shared Value (CSV)

Nestlé annonserer for første gang sin CSV-filosofi, og lanserer Nestlé Cocoa Plan og Nescafé Plan for å ytterligere å legge til rette for bærekraftige verdikjeder innen kakao og kaffe. Samtidig som at tradisjonelle segmenter som barnemat og frossenmat styrkes, øker Nestlé også fokus på medisinsk ernæring.

2006

 

Nestlé annonserer sin CSV-filosofi, som innebærer at det ikke lenger er nok å skape aksjonærverdier – man må også skape verdier for samfunnet man virker i. Nestlé kjøper vektkontrollselskapet Jenny Craig og den australske frokostblandingsprodusenten Uncle Toby’s. 
 


2007

 

Økt fokus på medisinsk ernæring fører til at Nestlé kjøper Novartis Medical Nutrition. Også barnematprodusenten Gerber og det sveitsiske mineralvannkonsernet Sources Minérales Henniez kjøpes opp.
 


2009

 

Det første Creating Shared Value Forum i New York samler eksperter for å diskutere globale utfordringer innen områder som ernæring, vann, rural utvikling – og hvilken rolle næringslivet kan ha i å løse dem. Forumet blir en årlig begivenhet. 
 

2009

2010

 

Nestlé kjøper Kraft Foods frossenpizzavirksomhet. Både Nestlé Cocoa Plan og Nescafé Plan lanseres for å videreutvikle selskapet bærekraftige verdikjeder innen kakao og kaffe, forbedre sosiale forhold innen jordbruket og sikre bønders lønnsomhet. 
 

2010

2011

 

Nestlé Health Science og Nestlé Institute of Health Sciences etableres for å utvikle forskningsbaserte næringsmidler som skal bekjempe og behandle kroniske sykdommer. Nestlé blir den første matprodusenten til å samarbeide med Fair Labor Association (FLA) for å bekjempe barnearbeid i kakaoindustrien. 
 

2011

2012

 

Nestlé kjøper Wyeth Nutrition, tidligere Pfizer Nutrition, for 11.9 milliarder dollar, for å styrke sin posisjon innen barnemat.


2013

 

Nestlé Health Science det amerikanske selskapet Palmlab, som spesialiserer seg medisinsk ernæring. Vektkontrollselskapet Jenny Craig selges i USA og Oceania. 


2014

 

Gjennom etableringen av Nestlé Skin Health tar Nestlé full kontroll over Galderma, som de startet som et joint venture med L’Oréal i 1981. Selskapene avvikler også Innéov, et joint venture fra 2002, og Galderma kjøper opp deler av Innéovs verdier. 
 

2014

2015

 

Nestlé lanserer Cailler, det eldste overlevende sjokolademerket fra Sveits, som en super-premium sjokolad. Den franske frossenmatvirksomheten Davigel selges. 
 

2015