Whether you have years of work experience or you just graduated, there’s a job opportunity for you at Nestlé. Search for jobs here.
Vår strategi for emballasje
Vi er opptatt av å bidra til å forme en fremtid uten avfall.
Vår visjon er at ingen av vår emballasje ender opp på avfallsplasser eller som søppel. Vi bidrar til å skape en fremtid der smart utformet emballasje, innovative nye materialer, bedre resirkuleringsinfrastruktur og gjenbrukbar eller etterfyllbar emballasje kan hindre avfall på jorda og i havet. Dette målet er ambisiøst, men vi er fast bestemt på å nå det.
Deltakelse fra alle nivåer i samfunnet er nødvendig. Som medlem av Ellen MacArthur Foundation’s New Plastics Economy ungdomsinitiativ, er vi opptatt av å spille en aktiv rolle i utviklingen av velfungerende innsamlings-, sorterings- og gjenvinningsordninger på tvers av landene hvor vi driver virksomhet. Den globale infrastrukturforskjellen er stor, og ikke under vår umiddelbare kontroll - men vi jobber med å modellere vellykkede system med innsamling og ressursgjenvinning med partnere rundt om i verden.
Vi tar aktivt til orde for harmonisert og forbedret regulering av naturressurser etter forbrukermarkedet og oppfordrer regjeringer til å påskynde fremdriften i utviklingen av infrastrukturen. Vi tar til orde for en juridisk bindende FN-traktat om plastforurensning, som vi håper vil føre til nye, harmoniserte nasjonale regler.
Hvordan vi jobber å redusere vår emballasje
896.6
Kilotonnes
Vår fempilarstrategi for emballasje
Vår emballasje strategi er vitenskapsbasert og drar nytte av det industriledende arbeidet gjort av Nestlé Institute of Packaging Science, som er det eneste forskning instituttet i sitt slag i matindustrien. Selskapet ble etablert i 2019, og har rundt 50 emballasje-eksperter dedikert til å utvikle neste generasjon bærekraftige emballasjematerialer.
Instituttet er med på å utvikle måten emballasje er utformet på. Det er i ferd med å utvikle gjenfyllbare eller gjenbrukbare system for emballasje, utforme forenklede eller resirkulerte emballasjematerialer og utvikle barrierepapir med høy ytelse og biobaserte, komposterbare og bionedbrytbare materialer.
Vår strategi er strukturert rundt fem søyler:
Mindre emballasje- Reduser
Vi ønsker å bruke mindre emballasje, blant annet mindre jomfruelig plast, som vi har planer om å redusere med en tredjedel innen 2025 kontra vår 2018 baseline.
Eksempler på hvordan vi gjør dette, er å fjerne unødvendige plastlokk, tilbehør, lag og folie, og i noen land vil vi fase ut emballasje som ikke er mye resirkulert.
Vi lanserte flere kaffeinnovasjoner i Latin-Amerika: Vi redesignet våre Nescaféenkeltserveingspakker med emballasje og Mahler Bouillon for å redusere plasten som brukes i emballasje med mer enn 200 tonn til sammen.
I Kina har Nescafé lettvektet de drikkeklare kaffeflaskene, noe som sparer 1733 tonn plast årlig.
Mindre emballasje - gjenbruk og påfyll
For å fjerne behovet for engangsutstyr av emballasje jobber vi med å fjerne ikke-resirkulerbar plast og investere i nyskapende system for levering av alternativet.
Mange av disse løsningene er allerede i bruk i markeder rundt om i verden, blant annet påfyllbare dispensere i Indonesia, som er utviklet i samarbeid med den tekniske partneren Algramo og den ideelle inkubatoren Enviu. De nye systemene har blitt testet ut for Milo og Koko Krunch i samarbeid med lokale forhandlere i Indonesia.
I Tyskland har vi kjørt en pilot sammen med oppstartsbedriften Circolution. I flere dagligvarebutikker har teamet testet ny standardisert gjenbrukbar emballasje i rustfritt stål for Nesquik, som kan integreres med eksisterende retur- og rengjøringsinfrastruktur.
Når det gjelder transportemballasje, har innovasjoner hjulpet oss med å erstatte krympeplast på pallene våre, samtidig som vi har gått over til gjenbrukbare forsendelseskasser.
Vi erkjenner at mer må gjøres, og vi samarbeider med ulike arbeidsgrupper langs verdikjeden, blant annet Consumer Goods Forum og Ellen MacArthur Foundation.
Bedre emballasje - Redesign
Vi samarbeider med industripartnere for å utvikle nye emballasjematerialer og løsninger.
Innen slutten 2021 hadde vi fjernet alle plastsugerør fra produktene våre, og utviklet skreddersydde papirer som alternativet.
I hele porteføljen vår evaluerer vi stadig våre materialer og tester og innfører alternativer, som resirkulerbart papir til Maggi bouillon lager i Frankrike, for å erstatte flermaterialesker.
Vi sikter mot å utforme 100 % av plastmaterialene våre for resirkulering og faser ut ikke-resirkulerbare emballasje. Innen slutten 2023 var 83,5 % av vår plast-emballasje utformet for resirkulering.
Bedre system - resirkulering
Vi jobber for å bidra til å stanse plastmiljøet i avfallet på tvers av vår virksomhet over hele verden.
Vi støtter infrastruktur for innsamling, sortering og resirkulering i landene der produktene våre selges, og i noen land har vi som mål å samle inn og resirkulere den samme mengden plast som vi bruker i produktene våre, etter prinsippet "ett tonn inn, ett tonn ut".
I Malaysia har Nestlé for eksempel gått sammen med Petaling Jaya City om å lansere et dør-til-dør-program for innsamling og resirkulering som et frivillig gjenvinningsinitiativ. Dette banebrytende programmet har blitt anerkjent av både FNs miljøprogram (UNEP) og miljøverndepartementet i Malaysia som et eksempel på beste praksis for kildesortering.
Bedre system - Rethinking behaviors
For å løse utfordringen med plastavfall kreves det en grunnleggende atferdsendring fra oss alle, inkludert Nestlé, detaljhandelspartnere, leverandører og forbrukere.
Vi har innført opplæring i bærekraftig emballasje for våre ansatte, og vi har som mål å utdanne og oppmuntre andre gjennom en rekke ulike programmer og kampanjer, slik at alle kan se for seg en avfallsfri fremtid. Eksempler på dette er Nespressos videoer om kapselsamlingsprogrammet, den digitale plattformen Dove Lo Butto i Italia, som hjelper kundene med å finne nærmeste sted hvor de kan kaste emballasjeavfallet sitt, og Nescafé Dolce Gusto-kampanjer for forbrukeropplæring i Tyskland og Mexico.
I USA har Nestlé Health Sciences eliminert forseglingen på vitaminer og kosttilskudd som er vanskelig å samle inn og resirkulere. Våre merkevarer Pure Encapsulations og Atrium Innovations støttet innovasjonen med en digital kampanje.
I Brasil, Frankrike og Sveits lanserte våre kaffemerker Nescafe Dolce Gusto og Nespresso komposterbare kaffeputer. En digital kampanje, sammen med informasjon på pakningene som oppfordret til kildesortering av organisk husholdningsavfall og komposterbare materialer, økte bevisstheten blant forbrukerne.