Nestlé forbrukervenerklæring

OMFANGET AV DENNE ERKLÆRINGEN

Les denne personvernerklæringen («erklæringen» grundig, for å sette deg inn i våre retningslinjer og praksis i forhold til dine personlige opplysninger og hvordan vi vil behandle dem. Denne erklæringen gjelder individer som samhandler med Nestlé-tjenester som forbrukere («du», «deg»). Erklæringen forklarer hvordan dine personlige opplysninger samles inn, brukes og utleveres av AS Nestlé Norge («Nestlé», «vi», «oss»). Den viser også hvordan du kan få tilgang til og oppdatere dine personlige opplysninger og ta bestemte valg om hvordan dine personlige opplysninger skal brukes.

Denne erklæringen dekker både våre online og offline datasamlingsaktiviteter, inkludert personlige data som vi samler gjennom våre kanaler, som nettsider, apper, tredjeparters sosiale nettverk, forbrukerengasjementtjenester, salgssteder og arrangementer. Vær oppmerksom på at vi kan samle personlige opplysninger fra forskjellige kilder (nettside, offline arrangement). Som en del av dette, kan vi kombinere personlige opplysninger som opprinnelig ble samlet inn av forskjellige Nestlé-enheter eller Nestlé-partnere. Se del 9 for mer informasjon om hvordan du kan komme med innvendinger mot dette.

Hvis du ikke gir oss de nødvendige personlige opplysningene (vi vil gjøre deg oppmerksom på det, for eksempel ved å opplyse om det i våre registreringsskjemaer), er det mulig vi ikke kan levere de varer og tjenester som du ønsker. Det kommer endringer i denne erklæringen av og til (se del 11).

Denne erklæringen gir viktig informasjon om følgende områder:

1. KILDER TIL PERSONLIGE OPPLYSNINGER

2. PERSONLIGE OPPLYSNINGER VI SAMLER INN OM DEG OG HVORDAN VI SAMLER DEM INN

3. PERSONLIGE OPPLYSNINGER OM BARN

4. INFORMASJONSKAPSLER/LIGNENDE TEKNOLOGI; LOGGFILER OG SPORINGSBILDER («WEB BEACONS»)

5. BRUK AV DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

6. FORMIDLING AV DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

7. OPPBEVARING AV PERSONLIGE OPPLYSNINGER

8. LAGRING OG/ELLER OVERFØRING AV PERSONLIGE OPPLYSNINGER

9. TILGANG TIL PERSONLIGE OPPLYSNINGER

10. DINE VALG OM HVORDAN VI SKAL BRUKE OG FORMIDLE DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

11. ENDRINGER I VÅR EKRLÆRING

12. DATABEHANDLERE OG KONTAKT

 

1. KILDER TIL PERSONLIGE OPPLYSNINGER

Denne erklæringen gjelder personlige opplysninger som vi samler fra eller om deg, gjennom fremgangsmåter beskrevet nedenfor (se del 2) og som kommer fra følgende kilder:

Nestlé-nettsider. Forbrukerorienterte nettsider som drives av eller for Nestlé, inkludert sider som vi driver under egne domener/URL-er og minisider som vi drifter på tredjeparters sosiale nettverk, som Facebook («nettsider»).

Nestlé mobilsider/apper. Forbrukerorienterte mobilsider eller apper drevet av eller for Nestlé, som f.eks. smarttelefon-apper.

E-post, tekst og andre elektroniske meldinger. Samhandling med elektronisk kommunikasjon mellom deg og Nestlé.

Nestlé CES. Kommunikasjon med våre forbrukerengasjementsentre («CES»)

Registreringsformularer offline Trykte eller digitale registreringer, samt lignende skjemaer som vi samler via f.eks. posten, butikkdemonstrasjoner, konkurranser og andre kampanjer eller arrangementer.

Annonse-samhandling. Samhandling med våre annonser (f.eks. hvis du samhandler med en av våre annonser på en tredjeparts nettside, kan vi motta informasjon om den samhandlingen).

Opplysninger som vi registrerer. I løpet av samhandling med deg, kan vi registrere personlige opplysninger om deg (f.eks. registrere dine kjøp fra våre nettsider).

Opplysninger fra andre kilder. Tredjeparts sosiale nettverk (f.eks. Facebook og Google), markedsundersøkelser (med tilbakemeldinger ikke gitt på anonymt grunnlag), tredjeparts datainnsamlinger, Nestlés kampanjepartnere, offentlige kilder og data mottatt når vi kjøper opp andre selskaper.

2. PERSONLIGE OPPLYSNINGER VI SAMLER INN OM DEG OG HVORDAN VI SAMLER DEM INN

Avhengig av din samhandling med Nestlé (online, offline, telefon osv.) kan vi samle forskjellige typer data fra deg, som beskrevet nedenfor.

Personlig kontaktinformasjon Dette omfatter all informasjon som du gir til oss og som vil gjøre oss i stand til å kontakte deg, f.eks. ditt navn, postadresse, e-postadresse, sosiale nettverk informasjon eller telefonnummer

Konto-innloggingsinformasjon. All informasjon som kreves for å gi deg tilgang til din kontoprofil. For eksempel din loggin-id/e-postadresse, skjermnavn, passord i uopprettelig form og/eller sikkerhetsspørsmål og -svar.

Demografisk informasjon og interesser. All informasjon som beskriver dine demografiske eller atferdsmessige kjennetegn. For eksempel din føldselsesdag, alder eller aldersgruppe, kjønn, geografisk plassering (som poststed/postnummer), favorittprodukter, hobbyer og interesser, husholdning eller informasjon om livsstil.

Informasjon fra datamaskin/mobil enhet. All informasjon om datasystemer eller andre teknologiske enheter som du bruker til å få tilgang til en av våre nettsider eller apper, som IP-adressen som brukes til å koble din datamaskin eller enhet til Internett, operativsystem og nettlesertype og -versjon. Hvis du besøker en Nestlé-nettside eller -app via en mobil enhet, som en smarttelefon, vil den innsamlede informasjonen også omfatte, hvis tillatt, telefonens unike enhet-id, annonserings-id, geo-posisjon og andre lignende mobilenhetdata.

Informasjon om bruk av nettsider/kommunikasjon. Når du bruker og samhandler med våre nettsider eller nyhetsbrev, bruker vi automatisk datasamlingsteknologi for å samle inn bestemt informasjon om dine handlinger. Det omfatter informasjon om hvilke lenker du klikker på, hvilke sider eller innhold du ser på og hvor lenge, og annen, lignende informasjon og statistikk om din samhandling, som responstid for innhold, nedlastingsfeil og besøkstid på bestemte sider. Denne informasjonen samles inn ved hjelp av automatisert tekologi, som informasjonskapsler («cookies») og sporingsbilder («web beacons») samt gjennom bruk av tredjeparters sporing til bruk i analyser og annonsering. Du har rett til å komme med innvendinger mot bruk av slik teknologi, se mer informasjon i del 4.

Markedsundersøkelser og tilbakemelding fra forbrukerne. All informasjon som du frivillig deler med oss om din erfaring med å bruke våre produkter og tjenester.

Forbrukergenerert innhold. Alt innhold som du skaper og deretter deler med oss på tredjeparts sosiale nettverk eller ved å laste det opp til en av våre nettsider eller apper, inkludert bruk av tredjepart sosiale nettverks-apper som Facebook-appen. Eksempler omfatter bilder, videoer, personlige historier og andre lignende medier eller innhold. Hvis lovlig, samler vi inn og offentliggjør forbrukergenerert innhold i forbindelse med en rekke aktiviteter, inkludert konkurranser og andre kampanjer, nettsiders fellesskaps-funksjoner, forbrukerengasjement og tredjeparts sosiale nettverk.

Informasjon fra tredjeparts sosiale nettverk. All informasjon som du deler offentlig på en tredjeparts sosiale nettverk eller informasjon som er en del av din profil på et tredjeparts sosiale nettverk (som Facebook) og som du gir tredjeparts sosiale nettverk lov til å dele med oss. Eksempler kan være din grunnleggende informasjon på kontoen (som navn, e-postadresse, kjønn, fødselsdag, nåværende bosted, profilbilde, bruker-id, venneliste osv.) og annnen informasjon eller aktiviteter som du har gitt tredjeparts sosiale nettverk lov til å dele. Vi mottar din tredjeparts sosiale nettverk profil-informasjon (eller deler av den) hver gang du laster ned eller samhandler med en Nestlé-nettapp på et tredjepart sosiale nettverk, som Facebook, hver gang du bruker en funksjon på et sosialt nettverk som er integrert i en Nestlé-nettside (f.eks. Facebook Connect) eller hver gang du samhandler med oss gjennom tredjeparts sosiale nettverk. For å lære mer om hvordan din informasjon fra et tredjeparts sosiale nettverk samles av Nestlé, eller mulighetene for å fravelge deling av slik informasjon fra sosiale nettverk, kan du besøke nettsiden til det relevante tredjeparts sosiale nettverket.

Betaling og økonomisk informasjon. All informasjon som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre en bestilling eller som du benytter for å gjennomføre et kjøp, som betalingskortdata (korteiers navn, kortnummer, utløpsdato osv.) eller andre former for betaling (hvis slike er tilgjengelig). Under alle omstendigheter behandler vi eller vår betalingsbehandlingsleverandør betalinger og økonomiske informasjoner på en måte som er i samsvar med gjeldende lover, regler og sikkerhetsstandarder, som PCI DSS.

Oppringing til kundeengasjementservicen. Kommunikasjon med et CES (forbrukerengasjementsenter), kan tas opp eller lyttes på, i samsvar med gjeldende lover, for lokale driftsbehov (f.eks. kvalitets- eller opplæringsformål). Betalingskortinformasjon registreres ikke. Når det kreves av loven, vil du bli informert om slik registrering i begynnelsen av samtalen.

Følsomme personlige opplysninger. Vi prøver ikke å samle eller på andre måter behandle personlige opplysninger i vår daglige drift. Når det blir nødvendig å behandle dine følsomme personlige opplysninger av enhver årsak, vil vi gjøre det på bakgrunn av din forhåndsgitte uttrykkelige aksept av enhver form for frivillige behandling (f.eks. til markedsføringsformål). Hvis vi behandler dine følsomme personlige opplysninger for andre formål, gjør vi det på bakgrunn av følgende juridiske grunnlag: (i) påvisning og forebygging av kriminalitet (inkludert forebygging av svindel), og (ii) samsvar med gjeldende lovværk (dvs. følge vår mangfoldsrapportering).

3. PERSONLIGE OPPLYSNINGER OM BARN

Vi ber ikke om eller samler inn bevisst personlige opplysninger om barn som er yngre enn 13 år. Hvis vi oppdager at vi utilsiktet har samlet inn personlige opplysninger om et barn som er yngre enn 13 år, vil vi med det samme fjerne barnets personlige opplysninger fra våre oppføringer. Men Nestlé kan samle inn personlige data om barn som er under 13 år med foreldrenes eller foresattes direkte, og personen det gjelder, eksplisitte tillatelse.

4.  INFORMASJONSKAPSLER/LIGNENDE TEKNOLOGI; LOGGFILER OG SPORINGSBILDER («WEB BEACONS»)

Informasjonskapsler/lignende teknologi. Se vår informasjonskapselerklæring [sett inn lenke] for å lære hvordan du kan håndtere dine informasjonskapselinnstillinger og for detaljert informasjon om de informasjonskapslene vi bruker og formålet med dem.

Loggfiler. Vi kan samle informasjon i form av loggfiler som registrerer nettsideaktivitet og samler statistikk om nettbrukeres nettleservaner. Slik informasjon genereres automatisk og hjelper oss med å løse problemer, forbedre ytelsen og vedlikholde sikkerheten på nettsidene våre.

Sporingsbilder («Web Beacons») Sporingsbilder (også kjent som «nettbøyer», «web beacons» og «web bugs») er små strenger med koder som leverer et grafisk bilde på en nettside eller en e-post, hvor formålet er å sende data tilbake til oss. Informasjonen som samles via sporingsbilder, kan være IP-adresser og informasjon om hvordan du reagerte på en e-postkampanje (f.eks. hvilke tidspunkt du åpnet e-posten, hvilke lenker du klikket på i e-posten osv.). Vi vil bruke sporingsbilder på nettsidene våre og inkludere dem i e-post som vi sender til deg. Vi benytter sporingsbilder på en rekke områder, inkludert, men ikke begrenset til, nettstedtrafikkrapporter, telling av unike besøk, annonsering, e-postrevisjon og rapportering personalisering.

5. BRUK AV DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

De følgende setningene beskriver forskjellige formål vi samler og bruker dine personlige opplysninger til samt forskjellige typer med personlige opplysninger som samles for de enkelte formålene. Vær oppmerksom på at ikke alle bruksområder som nevnes nedenfor vil være relevant for alle individer.

 Hva vi bruker dine personlige opplysninger til Våre grunner   Våre legitime interesser
Kundeservice. Vi bruker dine personlige opplysninger til forbrukerserviceformål, inkludert å svare på dine forespørsler. Dette innebærer normalt bruk av bestemt personkontaktinformasjon og informasjon om årsaken for din forespørsel (f.eks. ordrestatus, tekniske problemer, produktspørsmål/klager, generelle spørsmål osv.).
  • Oppfylle kontraktsforpliktelser
  • Juridiske forpliktelser
  • Våre legitime interesser
  •  Forbedre og utvikle nye produkter og tjenester
  • Bli mer effektive
Konkurranser, markedsføring og andre kampanjer. Med din godkjennelse (hvor det er påkrevd), bruker vi dine personlige opplysninger til å gi deg informasjon om varer eller tjenester (f.eks. markedskommunikasjon eller kampanjer). Dette kan gjøres via e-post, annonser, sms, telefonsamtaler og posten i den grad gjeldende lovgivning tillater det. Enkelte av våre kampanjer arrangeres og drives av tredjeparters nettsteder og/eller sosiale nettverk. Denne bruken av dine personlige opplysninger er frivillig, noe som betyr at du kan nekte (eller trekke godkjennelsen din tilbake i enkelte land) behandling av dine personlige opplysninger for dette formålet. For mer informasjon om hvordan endre dine preferanser om markedsføringskommunikasjon, se del 9 og 10 nedenfor. For mer informasjon om våre konkurranser og andre kampanjer, se de offisielle reglene eller informasjonen som kommer med den enkelte konkurransen/kampanjen.
  • Med din godkjennelse (hvor det er påkrevd)
  • Oppfylle kontraktsforpliktelser
  • Våre legitime interesser
  • Finne ut hvilke av produktene og tjenestene våre som du kan være interessert i og informere deg om dem
  • Definere typen forbrukere i forhold til nye produkter eller tjenester
Tredjeparts sosiale nettverk: Vi bruker personlige opplysninger når vi samhandler med tredjeparts sosiale nettverksfunksjoner, som Like-funksjonen, for å betjene deg med annonser og ha kontakt med deg på tredjeparts sosiale nettverk. Du kan lære mer om hvordan disse funksjonene fungerer, profildataene som vi får om deg og hvordan du kan fravelge ved å lese om personvernpolitikken til det aktuelle tredjeparts sosiale nettverket.
  • Med din godkjenning (hvor det er påkrevd)
  • Våre legitime interesser
  • Finne ut hvilke av produktene og tjenestene våre som du kan være interessert i og informere deg om dem
  • Definere typen forbrukere i forhold til nye produkter eller tjenester
Personliggjøring (offline og online). Med din godkjennelse (hvor det er påkrevd), bruker vi dine personlige opplysninger til å (i) analysere dine preferanser og vaner, (ii) forvente dine behov basert på våre analyser av profilen din, (iii) forbedre og personalisere opplevelsen din på våre nettsider og apper, (iv) sikre at innholdet fra våre nettsider/apper er optimalisert for deg og din datamaskin eller enhet, (v) gi deg målrettet annonsering og innhold og (vi) gjøre det mulig for deg å delta i interaktive funksjoner når du ønsker det. For eksempel husker vi din innloggings-id/e-postadresse eller skjermnavn, slik at du raskt kan logge inn neste gang du besøker vår side eller du kan lett hente innhold som du tidligere har plassert i handlevognen. På bakgrunn av denne formen for informasjon og med din godkjennelse (hvor det er påkrevd), viser vi deg også bestemt Nestlé-innhold eller -kampanjer som er tilpasset dine interesser. Bruk av dine personlige opplysninger er frivillig, noe som betyr at du kan nekte behandling av dine personlige opplysninger for dette formålet. For detaljert informasjon om hvordan du kan fravælge, se del 10 nedenfor.
  • Med din godkjenning (hvor det er påkrevd)
  • Våre legitime interesser
  • Finne ut hvilke av produktene og tjenestene våre som du kan være interessert i og informere deg om dem
  • Definere typen forbrukere i forhold til nye produkter eller tjenester
Ordrebhandling. Vi bruker dine personlige opplysninger til å sende dine ordrer, informere deg om ordrestatus, korrekte adresser og gjennomføre identitetsbekreftelse og andre svindelsoppdagelsesaktiviteter. Dette innebærer bruk av bestemte personlige opplysninger og betalingsopplysninger.
  • Oppfylle kontraktsforpliktelser
  • Med din godkjennelse (hvor det er påkrevd)
  • Juridiske forpliktelser
  • Våre legitime interesser
  • Forbedre og utvikle nye produkter og tjenester
  • Bli mer effektiv
  • Beskytte våre systemer, nettverk og personale
  • Samsvar med juridiske forpliktelser
Andre generelle formål (f.eks. interne undersøkelser eller markedsundersøkelser, analyser, sikkerhet). I samsvar med gjeldende lover bruker vi dine personlige opplysninger for andre generelle forretningsmessige formål, som å vedlikeholde din konto, gjennomføre interne undersøkelser og markedsundersøkelser samt måle effektiviteten av annonsekampanjer. Hvis du har Nestlé-kontoer, forbeholder vi oss retten til å samle dem i én konto. Vi bruker også dine personlige opplysninger til administrasjon og drift av vår kommunikasjon, it og sikkerhetssystem.
  • Oppfylle kontraktsforpliktelser
  • Med din godkjennelse (hvor det er påkrevd)
  • Juridiske forpliktelser
  • Våre legitime interesser
  • Forbedre og utvikle nye produkter og tjenester
  • Bli mer effektiv
  • Beskytte våre systemer, nettverk og personale
  • Samsvar med juridiske forpliktelser
Juridiske årsaker eller fusjon/oppkjøp. Hvis Nestlé eller noe av deres verdier kjøpes opp eller fusjonerer med andre selskaper, inkludert gjennom konkurs, vil vi dele dine personlige opplysninger med våre juridiske etterfølgere. Vi vil også gi dine personlige opplysninger til tredjparter, (i) hvis loven krever det, (ii) som svar på juridiske prosedyrer, (iii) ved svar på forespørsler fra kompetent politimyndighet, (iv) for å beskytte våre rettigheter, (iv) for å beskytte våre rettigheter, privatliv, sikkerhet eller eiendom, eller offentligheten; eller (v) å håndheve vilkårene i enhver avtale eller vilkårene på nettstedet vårt.
  • Juridiske forpliktelser
  • Våre legitime interesser
  • Samsvar med juridiske forpliktelser
  • Beskytte våre verdier og personale

 

6. FORMIDLING AV DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

I tillegg til de Nestlé-enhetene som er nevnt i avsnittet om databehandlingsansvarlige og kontaktinformasjon (se del 12), deler vi dine personlige data med følgende typer tredjepartsorganisasjoner:

Tjenesteleverandører. Dette er eksterne selskaper som vi bruker til å hjelpe oss med å drive forretningene våre (f.eks. ordrebehandling, betalingstjenester, svindeloppdaging, identitetsbekreftelse, nettsidedrift, markedsundersøkelsesselskaper, supporttjenester, kampanjer, nettsideutvikling, dataanalyser, CRS osv.). Tjenesteleverandører og deres utvalgte ansatte, har kun adgang til og bruker dine personlige opplysninger på våre vegne for de spesifikke oppgavene de har blitt bedt om å utføre, basert på våre instruksjoner, og er nødvendig for å holde dine personopplysninger konfidensielle og sikre. Hvor loven krever det, kan du få en liste over leverandørene som behandler dine personlige opplysninger (se del 12 for å kontakte oss).

Kredittrapporteringsbyråer/inkassobyråer. I den grad det er tillatt av gjeldene lov, er kredittrapporteringsbyråer og inkassobyråer eksterne selskaper som vi bruker for å få verifisert din kredittverdighet (spesielt for bestillinger som faktureres) eller for å inndrive utestående fakturaer.

Tredjeparts selskaper som bruker personlige opplysninger for deres egne markedsføringsformål. Vi verken lisensierer eller selger dine personlige opplysninger til tredjeparts selskaper for deres egne markedføringsformål, untatt i de tilfeller hvor du har gitt tillatelse til det. Deres identitet vil bli oppgitt på det tidspunktet vi ønsker ditt samtykke.

Tredjeparts mottakere som bruker personlige opplysninger av juridiske årsaker eller pga. fusjon eller oppkjøp. Vi vil oppgi dine personlige opplysninger til tredjeparter av juridiske årsaker eller i forbindelse med oppkjøp eller en fusjon (se del 5 for mer informasjon).

7. OPPBEVARING AV DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

Nestlé treffer enhver rimelig foranstaltning for å sikre at dine personlige opplysninger kun behandles i den minimumsperiode som er nødvendig for de formålene som er angitt i denne personvernerklæringen. Kriteriene for å avgjøre hvor lenge dine personlige opplysninger skal oppbevares er:

(a) Nestlé vil oppbevare kopier av dine personlige opplysninger i en form som gjør identifikasjon mulig, bare så lenge som:

(i) Vi har et pågående forhold til deg (f.eks. når du står på vår mailingliste og ikke har avregistrert deg)
(ii) Dine personlige opplysninger er nødvendig i forbindelse med formål som er nevnt i denne personvernerklæringen og vi har et gyldig jurdisk grunnlag.

Pluss

(b) Varigheten av: (i) enhver gyldig begrensningsperiode (f.eks. perioder hvor en person kan fremsette juridiske krav mot oss) og (ii) ytterligere 2 måneder etter en gyldig begrensninsgperiode (slik at vi kan identifisere alle personlige opplysninger til en person som kan fremsette et juridisk krav ved slutten av en begrensningsperiode),

Og
(c) I tillegg, hvis noen relevante juridiske krav fremsettes, kan vi fortsette å behandle dine personlige opplysninger i den ekstra perioden som er nødvendig i forbindelse med det kravet.

I løpet av perioden som er nevnt i avsnitt b (i) og b (ii) ovenfor, vil vi begrense vår behandling av dine personlige opplysninger til lagring og/eller vedlikehold av sikkerheten av de opplysningene, unntatt i den grad opplysningene må gjennomgås i forbindelse med noen krav eller noen forpliktelser under gjeldende lov.

Når perioden i avsnittene (a), (b) og (c) ovenfor, i den grad de enkelte avsnittene er aktuelle, er overstått, vil vi enten (i) slette eller permanent destruere relevante personlige opplysninger eller (ii) anonymisere relevante personlige opplysninger.

8. OFFENTLIGGJØRING, LAGRING OG/ELLER OVERFØRING AV DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

Vi benytter passende tiltak (beskrevet nedenfor) til å holde dine personlige opplysninger konfidensielt og sikkert. Vær imidlertid oppmerksom på at denne beskyttelsen ikke gjelder informasjon som du har valgt å dele på offentlige områder, som tredjeparts sosiale nettverk.

Mennesker som kan få tilgang til dine personlige opplysninger. Dine personlige opplysninger vil behandles av vårt autoriserte personale eller agenter etter behov, avhengig av de bestemte formålene dine personlige opplysninger er samlet (f.eks. vil personalet som arbeider med forbrukersaker ha adgang til dine forbrukerrelaterte opplysninger).

Tiltak i driftsmiljøet. Vi lagrer dine personlige data i et driftsmiljø som benytter rimelige sikkerhetstiltak for å forhindre uautorisert tilgang. Vi følger rimelige standarder for beskyttelse av personlige opplysninger. Overføringen av informasjon via Internet er dessverre aldri helt sikker, og selv om vi gjør vårt beste for å beskytte dine personlige opplysninger, kan vi ikke garantere sikkerheten av dataene under overføring gjennom våre nettsider/apper.

Tiltak vi forventer at du tar. Det er viktig at du også spiller en rolle i arbeidet med å holde dine personlige opplysninger trygt og sikkert. Når du registrerer deg for en online konto, må du sørge for å velge et passord til kontoen som vil være vanskelig for andre personer å gjette og du må aldri gi passordet videre til andre personer. Du er ansvarlig for å holde passordet hemmelig og all bruk av kontoen din. Hvis du bruker en delt eller offentlig datamaskin, må du aldri la datamaskinen huske din innloggings-id/e-postadresse eller passord, og du må huske å logge ut av kontoen hver gang du forlater datamaskinen. Du må også bruke alle personvernsinnstillinger eller -kontroller som vi har gitt deg på vår nettside/app.

Overføring av dine personlige opplysninger.  Lagringen og behnadlingen av dine personlige opplysninger kan som beskrevet ovenfor kreve at dine personlige opplysninger i siste ende blir overført til, og/eller lagret på, et sted utenfor det landet du bor, mest sannsynlig [oppgi et land]

Vi vil også overføre dine personlige opplysninger til land utenfor EØS (f.eks. til andre Nestlé-enheter), inkludert land som har andre databeskyttelsesstandarder enn dem som gjelder i EØS. Vi (i) har implementert standard kontraktklausuler godkjent av EU-kommisjonen for å beskytte dine personlige opplysninger (og din rett til å be oss om en kopi av klausulene (ved å kontakte oss som vist nedenfor) og/eller (ii) vil stole på ditt samtykke (hvor det er tillatt ved lov).

9. DINE RETTIGHETER

Tilgang til personlige opplysninger. Du har rett til å få tilgang til, gjennomgå og be om en fysisk eller elektronisk kopi av informasjon om deg. Du har også rett til å be om informasjon om kilden til dine personlige opplysninger. Disse rettighetene kan utøves ved å sende oss en e-post forbrukerkontakt@no.nestle.com eller skrive til oss på Postboks 683 Skøyen 0214 Oslo og vedlegge en kopi av ditt id eller lignende opplysninger (hvor dette kreves av oss og er tillatt ved lov). Hvis forespørselen sendes av en annen person, uten å kunne dokumentere at forespørselen er juridisk sett gjort på dine vegne, vil forespørselen bli avvist. Vær oppmerksom på at alle opplysninger om identifikasjon som vis oss, bare vil behandles is samsvar med, og i den grad det er tillatt av, gjeldende lov.

Ytterligere rettigheter (f.eks. endring, sletting av personlige opplysninger). Hvor loven gir anledning til det, kan du (i) be om å få sletting, flytting, retting eller endring av dine personlige opplysninger, (ii) begrense bruken og offentliggjøringen av dine personlige opplysninger og (iii) trekke tilbake enhver aksept av våre databehandlingsaktiviteter.

Med forbehold om gjeldende lov, kan du også ha følgende tilleggsrettigheter angående bruken av dine relevante personlige opplysninger:

  • Retten til å nekte, av årsaker relatert til din bestemte situasjon, bruk av dine relevante personlige opplysninger av oss eller på vegne av oss, og
  • Retten til å nekte behandling av dine relevante personlige opplysninger av oss, eller på vegne av oss, til bruk i direkte markedsføring.

Vær oppmerksom på at i bestemte tilfeller, vil vi ikke kunne slette dine personlige opplysninger uten også å slette din brukerkonto. Det kan av juridiske eller kontraktuelle forhold bli nødvendig å beholde noen av dine personlige opplysninger etter at du har forespurt om at de skal slettes.. Gjeldene lov kan også tillate oss å beholde noen av dine personlige opplysninger for å tilfredsstille forretningsmessige behov.

Noen av våre nettsider har en dedikert funksjon hvor du kan gjennomgå og redigere de personlige opplysninger som du har gitt. Vær oppmerksom på at vi krever at våre registrerte forbruker verifiserer sin identitet (f.eks. innlogging-id/e-postadresse, passord) før de får tilgang eller kan foreta endringer av kontoinformasjonen. Det er med til å forebygge mot uautorisert tilgang til kontoen din.

Vi håper vi kan tilfredsstille forespørsler du har om den måten vi behandler dine personlige opplysninger på. Men har du uløste problemer, har du også rett til å klage til Datatilsynet.

10. DINE VALG OM HVORDAN VI SKAL BRUKE OG FORMIDLE DINE PERSONLIGE OPPLYSNINGER

Vi ønsker å tilby deg valgmuligheter i forbindelse med de personlige opplysningene du gir oss. De følgende mekanismene gir deg den følgende kontrollen over dine personlige opplysninger:

Informasjonskapsler/lignende teknologi. Du håndterer din godkjenning via (i) vår godkjenningshåndteringsløsning eller (ii) din nettleser, ved å nekte alle eller noen informasjonskapsler/lignende teknologi, eller å varsle oss når de brukes. Se del 4 ovenfor.

Annonsering, markedsføring og kampanjer. Du kan godkjenne at Nestlé kan bruke dine personlige opplysninger til å fremme sine produkter eller tjenester gjennom avmerkingsbokser som befinner seg på registreringsskjemaer som presenteres av våre CES-representanter. Hvis du ikke lenger ønsker å motta slik kommunikasjon, kan du avregistrere deg fra å motta markedsrelatert kommunikasjon til enhver tid, ved å følge instruksjonene som kommer med hver slik kommunikasjon. For å avregistrere deg fra å motta markedsføringskommunikasjon fra ethvert medium, inkludert tredjeparts sosiale nettverk, kan du til enhver tid fravelge ved å av registrere deg via lenker som er tilgjengelig i vår kommunikasjon, logge inn på nettsider/apper eller tredjeparts sosiale nettverk og justere dine brukerpreferanser i din kontoprofil, ved å fjerne merkingen av relevante bokser eller ved å ringe til vår CES. Vær oppmerksom på: at selv om du fravelger å motta markedsføringskommunikasjon, vil du stadig motta administrativ kommunikasjon fra oss, som ordrer eller andre transaksjonsbekreftelser, merknader om din kontoaktiviteter, passordendringer osv.), og andre viktige ikke-markedsføringsrelaterte kunngjøringer.

Personliggjøring (offline og online): Hvor det kreves av loven, hvis du ønsker å få de av dine personlige opplysninger som brukes av Nestlé for å gi deg en personalisert opplevelse/målrettet annonsering og innhold, kan du indikere dette gjennom relevante avmerkingsbokser som befinner seg i registreringsskjemaene eller ved å svare på spørsmål fra vår CES-representanter. Hvis du bestemmer deg for at du ikke lenger ønsker fordelene ved personalisering, kan du fravelge til enhver tid ved å logge inn på nettsidene/appene og endre brukerpreferansene i kontoprofilen din ved å fjerne merkingen fre de relevante boksene eller ved å ringe til vårt CES.

Målrettet annonsering. Vi inngår partnerskap med annonsenettverk og andre annonsetjenesteleverandører («annonseleverandører») som leverer annonsering på vegne av oss og andre ikke- tilknyttede selskaper på Internett.  Noen av annonsene er skreddersydde etter dine interesser, basert på informasjon samlet på Nestlé-sider eller på ikke-tilknyttede nettsider over tid.  Du kan besøke www.aboutads.info/choices for å lære mer om denne typen annonsering, samt om hvordan du kan fravælge interessebasert annonseringspraksis fra selskaper som deltar i Digital Advertising Alliance («DAA») selvregulerende program. Videre kan du fravelge denne typen annonsering i mobilapper fra selskaper som deltar i DAAs AppChoices-appen, ved å laste ned appen fra iOS eller Android app-butikk.  Du kan også stanse samling av nøyaktige posisjonsdata fra en mobilenhet ved å redigere din enhets posisjonstjenesteinnstillinger.

11. ENDRINGER I DENNE EKRLÆRINGEN

Vi vil oppdatere denne erklæringen, hvis vi endrer den måten vi behandler dine personlige opplysninger. Vi forbeholder oss retten til å foreta endringer i vår praksis og i denne erklæringen til enhver tid.

12. DATABEHANDLERE OG KONTAKT

Spørsmål og kommentarer til denne erklæringen og vår personvernpolitikk eller å klage på vårt samsvar med gjeldende personvernlover, kontakt oss på: forbrukerkontakt@no.nestle.com eller skriv til oss på Postboks 683 Skøyen 0214 Oslo eller ring vår CES på 800 80 730.

Du kan også kontakte vår databeskyttelseskontakt via e-post på: forbrukerkontakt@no.nestle.com eller via posten: Postboks 683 Skøyen 0214 Oslo

Vi vil bekrefte og undersøke enhver klage om måten vi administrerer personlige opplysninger på (inkludert klager om at vi har overtrådt dine rettigheter i henhold til gjeldende personvernlover).

Databehandlere  Ansvarlig for 
AS Nestlé Norge
Fornebuveien 7
1366 Lysaker
Norge
 Alle aktiviteter
Nestlé Treasury International S.A.
7, Rue Nicolas Bové
L - 1253 Luxembourg

Nettside/app-relaterte betalingskortoperasjoner.

Vær oppmerksom på følgende: I noen begrensede tilfeller, kan det være en annen Nestlé-enhet som står for behandlingen av dine betalingkortopplysninger.

I tillegg, alle følgende Nestlé-enheter

Nestlé Danmark A/S Arne Jacobsens Allé 7 DK-2300 Copenhagen S Danmark  Alle aktiviteter i Danmark 
Suomen Nestlé Oy Keilasatama 5 02150 Espoo Suomi Alle aktiviteter i Finland
Nestlé Sverige AB Grenadjärgatan 5 254 53 Helsingborg Sverige Alle aktiviteter i Sverige