Tar i bruk satelittovervåking i kampen mot avskoging

Nestlé benytter ny teknologi for å nå målet om avskogingsfri verdikjede for palmeolje innen 2020.

To Press Releases listsep 10, 2018

Nestlé vil nå aksellerere planen for å nå selskapets forpliktelse om avskogingsfrie verdikjeder innen 2020, ved å bli den første globale matvareprodusenten til å implementere Starling, en satellittbasert tjeneste som vil overvåke 100% av selskapets globale verdikjede for palmeolje. Starling er utviklet av Airbus og The Forest Trust (TFT) som et globalt verifikasjonssystem for å avdekke eventuell avskoging i verdikjeden.

Avskoging er et alvorlig og komplekst problem, og for å bekjempe det må hele bransjen gå sammen om mer åpenhet, inkludering, direkte engasjement og kapasitetsbygging langs hele verdikjeden.

– Nestlé har alltid vært dedikert til å kjøpe inn råvarene vi trenger på en forsvarlig måte. I 2010 inngikk vi en avskogingsfri-forpliktelse, som innebærer at ingen av våre produkter globalt skal knyttes til avskoging innen 2020, sier Magdi Batato, konserndirektør i Nestlé SA.

I 2017 var 63% av Nestlés globale verdikjede avskogningsfri.

­­– For å akselerere denne reisen har vi jobbet med Airbus og TFT siden midten av 2016 med et pilotprosjekt i Perak-området i Malaysia. Starling satellittovervåking gir et unikt innsyn i verdikjeden vår, og vi ser frem til å utvide samarbeidet til å dekke 100% av Nestlés globale palmeoljeverdikjede innen årets slutt. Vi vil også utvide programmet til å dekke papir til neste år, og så soya, legger han til .

Starling bruker banebrytende teknologi som kombinerer høyoppløselige radar- og optiske satellittbilder for kontinuerlig overvåking av land- og skogområder. Innsamlet data og analyse gjør det mulig å håndtere risiko og gå inn for å drive frem endring.
 

– Starling er en ren digital tjeneste, som benytter nyeste teknologi for å gi en svært detaljert og oppdatert informasjon om endring i landskapet. Terabytes med satellittbilder blir omgjort til informasjon som gir kundene våre en pålitelig tjeneste for å overvåke verdikjeden deres og tidlig identifisere potensiell avskoging, sier François Lombard, leder av Intelligence Business på Airbus Defense & Space.

Starling benytter Airbus høyoppløselige SPOT 6- og SPOT 7-satellitter samt tredjeparts sensorer, som er designet for store geografiske områder. Med skarp nøyaktighet og detaljert oppløsning skiller Starlings referansekart mellom produksjonsskog som inkluderer palmeplantasjer, vernede skoger og andre områder.

– Vi gleder oss over Nestlés beslutning om å bruke Starling til å overvåke palmeoljeverdikjeden sin. Da vi startet vår «No Deforestation»-reise med Nestlé i 2010, fantes ingen verktøy som effektivt kunne overvåke leverandørene på denne måten. Nå er vi glade for at vi har et verktøy som kan hjelpe bedrifter med å fjerne avskoging fra verdikjedene sine. Vi ser denne milepælen som neste skritt i reisen vår med Nestlé, sier Bastien Sachet, administrerende direktør i TFT.

Tidligere i år forpliktet Nestlé seg til å oppnå 100% RSPO-sertifisert bærekraftig palmeolje innen 2023. Innen desember 2018 vil 100% av Nestlés palmeoljeverdikjede, sertifisert eller ikke, overvåkes for avskoging med satellittbilder. For å ytterligere øke transparensen har Nestlé gitt navnene til de direkte leverandørene og møllene selskapet kjøper palmeolje fra. Dette dekker 91% av det totale volumet av palmeolje Nestlé kjøper inn årlig.

– "Våre øyne på himmelen" vil overvåke vår palmeoljeverdikjede kontinuerlig, uansett sertifiseringsstatus. Dette vil gjøre det mulig for oss å offentliggjøre hva vi finner, hvor vi velger å suspendere leverandører som ikke er i samsvar, og hvor vi velger å engasjere oss og gå inn og forbedre situasjonen. Det vil også følge en forespørsel til leverandører om å dele informasjon om konsesjoner og jobbe innen verdikjeden med våre partnere med forbedring basert på fakta. Denne informasjonen, i tillegg til fremdriftsrapporter vil bli delt med interessenter, inkludert forbrukere, investorer og kunder. De vil bli gjort tilgjengelig i vårt såkalte «Transparency Dashboard», som skal publiseres på Nestlés hjemmeside innen 1. mars 2019, sier Benjamin Ware, global leder for ansvarlige innkjøp i Nestlé SA.