Sort by
Sort by

Smarties bytter til resirkulerbar papiremballasje – kutter 372 tonn plast

Smarties
Back to Press releases

I løpet av de siste året har Nestlé, verdens ledende mat- og drikkevareselskap, lagt ut på en ambisiøs reise for å gjøre all selskapets emballasje enten resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025. Samtidig skal selskapet redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel. 

I dag annonsere Nestlé at deres populære merkevare, Smarties, går over til resirkulerbar  papiremballasje på alle deres mest popul’re produkter verden over. Dette innebærer en transformasjon av 90% av den globale porteføljen og hele den norske Smarties-porteføljen innen utgangen av april. Smarties blir med det det første globale sjokolademerket som bytter til resirkulert papiremballasje. I Europa, Midtøsten og Nord-Afrika vil tiltaket føre til en årlig reduksjon i plastbruken på 372 tonn.  

Elisabeth Rasmussen, kategorisjef for sjokolade i Nestlé Norge, sier: «Smarties’ overgang til resirkulert papiremballasje er ett av de viktigste bærekraftsinitiativene våre innen sjokoladekategorien. Det er også et viktig bidrag til Nestlés ambisiøse mål innen bærekraftig emballasje. Vi begynner utrullingen her i Norge nå i februar, og inkluderer begge Smarties-rørene – 38g og 158g – og Mini Smarties.»

Den nye Smarties-emballasjen er laget av papir dekket med et vannbasert bellegg. Emballasjen resirkuleres i Norge som papir.   

Louise Barrett, sjef for Nestlés forskningssenter i York, sier: «Den nye emballasjen har blitt grundig testet av våre emballasjeksperter for å sikre at den opprettholder topp kvalitet på produktet under transport og lagring. Vi har også gjennomført en rekke modifikasjoner til våre eksisterende produksjonslinjer så vi kan pakke produktet uten å skade emballasjen.»

Nestlé har gjennomfør betydelige investeringer for å oppgradere fabrikkene sine globalt.