Sort by
Sort by

Nordmenn drakk 460 millioner kopper Nescafé i et meget godt år for Nestlé

Nescafé kaffe
Back to Press releases

I dag presenterte Nestlé-konsernet årsresultatet for 2021. Fasiten viser:

  • 7.5% organisk vekst, med 5.5% volumvekst og 2.0% prisvekst. Veksten kommer hovedsaklig fra fortsatt god utvikling i handelen, innhenting i out-of-home, økte priser og markedsandeler.
  • Total omsetning på CHF 87.1 milliarder, tilsvarende ca. 841 milliarder NOK.
  • Underliggende driftsmargin (UTOP) på 17.4%, ned 30 basispunkter.
  • Underliggende inntjening per aksje økte med 5.8 prosent i fast valuta
  • Anbefalt utbytte på CHF 2.80 per aksje. Dette markerer det 27. året på rad med økt utbytte. Samlet sett returnerte Nestlé 134 milliarder kroner til aksjonærene i 2021, gjennom en kombinasjon av utbytter og tilbakekjøp av aksjer.
  • Utsikter for 2022: Vi venter organisk salgsvekst på rundt 5% og underliggende driftsmargin på mellom 17.0% og 17.5%. Underliggende inntjening per aksje i fast valuta og kapitaleffektivitet er ventet å øke.


Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé sier:

«I 2021 fortsatte vi fokuset på å følge den langsiktige strategien vår og trappe opp investeringer i vekst, samtidig som vi var nødt til å håndtere utfordringer i de globale forsyningskjedene. Den organiske veksten vår var sterk, med bred økning i markedsandeler som følge av god disiplin, innovasjon og økt digitalisering. Vi begrenset effekten av en eksepsjonell kostnadsvekst gjennom streng kostnadsstyring og ansvarlig prising. Solid vekst i underliggende inntjening per aksje bekrefter at verdiskapingsmodellen vår er robust. Hele Nestlé-teamet viste imponerende stamina og smidighet i en krevende tid.

Videreutviklingen av porteføljen vår fortsatte, med fokus på vekstkategorier og unike produkter. Samtidig står bærekraft høyere på agendaen enn noensinne, og vi jobber hardt for å gi forbrukerne sunne og velsmakende produkter og bidra til å regenerere miljøet og styrke lokalsamfunn gjennom hele forsyningskjeden vår»

Nestlé Norge var en positiv bidragsyter til det sterke resultatet.

«Som alle andre, håpet vi på en retur til "normalen" i 2021, men pandemien fortsatte å påvirke oss alle gjennom hele året. Likevel hadde Nestlé en fantastisk utvikling i Norge på tvers av så godt som alle parametre, inkludert topplinje, markedsandeler og digitalisering. Samtidig fortsatte vi bærekraftsreisen vår med stø kurs», sier Vladimir Wendl, landssjef i Nestlé Norge.

Etterspørselen etter Nestlés kaffe var særlig høy i fjor.

«I 2021 drakk nordmenn 460 millioner kopper Nescafé – det er en milepæl vi er stolte av! Kaffe er vår største kategori og en betydelig vekstdriver, både takket være sterke merkevarer som Nescafé, Nescafé Dolce Gusto og Nespresso, samt et ekstremt vellykket samarbeid med Starbucks. Også våre øvrige kategorier gjorde det veldig godt i fjor, sier Wendl.


Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.
I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.
Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).
Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.