Sterk start på året for Nestlé

nescafe

I dag lanserte mat- og drikkevareselskapet Nestlé tall for årets første kvartal. Fasiten viser: 

•    Organisk vekst på 7,7%, hvorav 6,4% volumvekst og 1,2% prisvekst. Veksten kommer tvers av de fleste geografiske områder, og støttes av tidlige tegn på bedring i out-of-home, prisvekst og økning i markedsandeler. 
•    Valutaeffekter reduserte omsetningen med 5,3%, grunnet fortsatt styrket sveitserfranc mot de fleste valutaer. 
•    Porteføljearbeidet fortsetter som planlagt. Salget av Nestlés vannvirksomhet i USA og Canada fullført i mars 2021. 
•    Veiledningen for 2021 bekreftes: Fortsatt økt organisk vekst mot rundt 5%. Underliggende driftsmargin fortsetter med moderat forbedring. Underliggende inntjening per aksje og kapitaleffektivitet ventet å øke. 

–  Vi er fornøyd med sterk organisk omsetningsvekst i første kvartal, med bidrag fra de fleste geografiske områder og produktkategorier. Veksten drives av disiplinert gjennomføring, økt satsing på digital kunnskap og rask innovasjon, som til sammen ga oss økte markedsandeler. Detaljhandelen opplevde solid vekst, og kanaler utenfor hjemmet så tegn til bedring. Vi bekrefter veiledningen for året og de langsiktige utsiktene for vedvarende organisk vekst på rundt 5 prosent, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.  

Også i Norge har Nestlé opplevd godt salg i årets første kvartal. Men krisen påvirker salget av mat og drikke på veldig ulike måter. 
– Detaljhandelen og online salg drar nytte av et økt forbruk i hjemmet. Andre salgskanaler opplever det motsatte. Alle detaljhandelskategoriene våre har gjort det bra hittil i år, og særlig kaffe, kulinariske produkter og sjokolade. Vi har gjennomført vellykkede lanseringer som treffer forbrukerne godt i denne nye virkeligheten. Merkevarer som Nescafé, Starbucks, Maggi, Lion og Purina, for å nevne noen, står veldig sterkt i Norge, og det er selvfølgelig hyggelig, sier Vladimir Wendl, administrende direktør i Nestlé Norge. 

Wendl forteller at resten av året er fortsatt utfordrende, men han er trygg på at norske forbrukere fortsatt vil velge Nestlé, samtidig som selskapet opprettholder en effektiv og trygg forsyning av mat og drikke.
– Pandemien påvirker oss stadig, men erfaringen vi har bygget opp i løpet av det siste året gjør at vi nå kan konsentrere oss fullt ut om prioriteringene våre: Å sørge for at de ansatte er trygge, støtte samfunnet rundt oss og sikre fortsatt drift, sier Vladimir Wendl.