Nestlé går nå sammen med dyrevelferdsorganisasjonen Compassion in World Farming og andre ledende matvareprodusenter om et opprop til EUs politikere for å fase ut bruk av bur i husdyrhold – med verpehøner som første skritt.
Kampanjen anerkjenner at burfrie systemer øker dyras livskvalitet, og store steg har allerede blitt tatt mot en burfri fremtid.
«Vi er stolte over å ha oppnådd 100% burfrie egg i våre matvarer over hele Europa», sier Magdi Batato, konserndirektør for Operations i Nestlé. «Vi støtter fullt ut Compassion in World Farmings initiativ for å forby bur for verpehøner».
Oppropet er inspirert av resultatene fra European Citizens’ Initiative «End the Cage Age», som krever at bruk av bur i europeisk husdyrhold.
I 2018 ble mer enn 170 europeiske organisasjoner med på initiativet og samlet inn 1,4 millioner underskrifter for å bli det første vellykkede europeiske borgerinitiativet for dyrevelferd.
Nestlé bruker cirka 4500 tonn egg årlig i Europa til sine matvarer. Selskapet har satt seg som mål å kun benytte egg fra burfrie høner til alle matvarene sine globalt innen 2025, og videre bidra til bedret husdyrvelferd.
Som Magdi Batato la til, er Nestlé klar til å bidra til endringer innenfra og støtte bransjen i overgangen: "Sammen med andre aktører, bønder og kundene våre, vil vi fortsette å forbedre husdyrvelferd for å drive fremgang og sikre høyest mulig standarder i hele forsyningskjeden vår. ”