Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé signerer European Plastics Pact

Vi styrker vår forpliktelse til å redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel 
plastic waste
Vi styrker vår forpliktelse til å redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel 
Back to Press releases
Mar 11, 2020

I løpet av de siste 50 årene har bruken av plast økt dramatisk. Det har gitt enorme fordeler, men kostnaden er også betydelig. Vi må forhindre at emballasje ender opp i jorda, havene, innsjøer og elver. 

Dette er bakgrunnen for at Nestlé har signert European Plastics Pact. Pakten vil hjelpe Nestlé med å oppnå 100% resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje og redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel innen 2025. 

European Plastics Pact, initiert av Frankrike og Nederland, har ett mål: Å sette fart på transformasjonen mot en sirkulær plastøkonomi. Dette vil gjøre oss mindre avhengig av jomfruelig plast – plast laget av ikke-fornybar fossilt drivstoff. 

Pakten samler ledende selskaper, organisasjoner og myndigheter, som sammen forplikter seg til å innfri et felles mål om å strekke seg lenger enn gjeldende lovgivning innen 2025. De europeiske målene inkluderer: 
•    Redusere jomfruelig plast i produkter og emballasje med minst 20%
•    Øke innsamligs- og resirkuleringskapasiteten for plast i Europa med minst 25%
•    Øke bruken av resirkulert plast i emballasje til et snitt på minst 30%

Marco Settembri, øverste sjef for Nestlé i Europa, Midt-Østen og Nord-Afrika sier: «Vi er stolte over å signere den europeiske pakten. Et av våre felles mål er å skape en sirkulær økonomi ved å bedre mulighetene for innsamling, sortering og resirkulering på tvers av Europa. Det blir ikke enkelt, og Nestlés fremste prioritet vil fortsatt være at produktene våre er trygge. All plast som benyttes i matemballasje må være godkjent til formålet, som betyr at det ikke kan inneholde substanser som er farlig for mennesker. For at plasten skal godkjent til matemballasje, kreves det en utvikling i resirkuleringsprosesser». 

Utfordringen for Nestlé og resten av bransjen, er at det i dag er billigere å produsere emballasje av jomfruelig enn resirkulert plast. Derfor har Nestlé annonsert at vi øremerker over 15 milliarder kroner til å kjøpe inn resirkulert plast godkjent for matemballasje. Dette vil sende et tydelig signal til resirkuleringsselskaper om å fokusere på resirkulert materiale og bidra til å skape et nytt marked.  

For redusere bruken av jomfruelig plast ytterligere, kommer Nestlé også med nye, innovative måter å levere produktene våre på. I disse dager tester vi ut et emballasjefritt system for å selge både dyremat fra Purina PetCare og kaffe fra Nescafé. Nestlé har også inngått et samarbeid med LOOP, et selskap som leverer mat og husholdningsartikler på døren i gjenbrukbar emballasje. De første produktene blir snart tilgjengelig i Frankrike. 

For ytterligere å øke innovasjonstakten, har vi lansert et bærekraftsfond på 2,5 milliarder kroner, som skal investere i oppstartsselskaper med innovative løsninger innen emballasje, som nye materialer, refillsystemer og resirkuleringsløsninger. 

Article Type