Nestlé skal sertifisere 20 vannfabrikker frem mot 2020

Nestlé Water, Nestlés datterselskap som selger flaskevann, har annonsert at de vil styrke samarbeidet med Alliance for Water Stewardship (AWS) for å sertifisere 20 fabrikker innen 2020.

Selskapet har allerede sertifisert fire tapperier tilhørende Nestlé Water i Sheikhupura, Pakistan, og i California (Ontario, Sacramento og Livermore). Planen er nå å sertifisere fasiliteter i Afrika, Asia, Canada, Europa, Latin-Amerika og USA.

Annonseringen inngår som en del av Nestlé Waters’ mål om å jobbe for en løpende forbedring av rutinene knyttet til å håndtere vann, for å bidra til å løse utfordringene knyttet til vann og sikre bærekraftig forvaltning av vann.

AWS er den første globale standarden for forvaltning av vann og måling av ansvarlighet på tvers av sosiale, miljømessige og økonomiske kriterier. Gjennom en grundig sertifiseringsprosess vil selvstendige operatører verifiserer fremgangen opp 30 kriterier.

Maurizio Patarnello, administrende direktør i Nestlé Waters sier: «Å samarbeide med AWS i et skritt på vår reise mot en enda mer ansvarlig forvaltning av vann. Dette vil la oss jobbe videre med lokalsamfunn for å sikre bærekraftig bruk av lokale vannkilder der vi er tilstede. Gjennom en bred implementering av AWS-standarden, viser vi vei for et fruktbart samarbeid for å sikre vanns fremtid.»