Nestlé og ‘Alliance for YOUth’ har tilrettelagt for 150,000 jobber og opplæringsmuligheter på to år

Nå går de sammen med JA Europe for å støtte 500 videregående skoler og yrkesfagelever til å få ESP-eksamen.

Nestlé og ‘Alliance for YOUth’ har i dag annonsert at de i løpet av de siste to årene har tilbudt 150,000 jobber og praktikantstillinger i Europa. Det næringslivsledete initiativet er vel på vei mot å nå målet om å tilby 230,000 jobber og opplæringsmuligheter til unge mennesker i Europa, Midt-Østen og Nord-Afrika (EMENA) innen 2020.

– Det er gledelig å se at vi sammen har levert på målet vårt, ved å gi jobber og opplæring til 150.000 unge de siste to årene. Fremover vil vi fortsette å øke innsatsen for å styrke samarbeidet mellom næringslivet og utdanningsinstitusjoner og investere i unges fremtid, sier Marco Settembri, administrerende direktør for Nestlé i EMENA.

For kort tid siden gikk alliansen også sammen med JA Europe, Europas største innen gründerutdanning, for å hjelpe unge med å tilegne seg nødvendig kunnskap. Målet er at det unike samarbeidet er å støtte 500 skoler og yrkesfagselever til å ta Entrepreneurial Skills Pass, ESP-eksamen på norsk.

Nyheten kommer under Den europeiske yrkesfagsuken, som finner sted fra 5. til 9. november. Som ved tidligere anledninger støtter Nestlé og ‘Alliance for YOUth’ initiativet gjennom å organisere mer enn 40 lokale arrangementer og aktivteter for å sette lys på fordelene med praktikantstillinger og jobb-basert læring.

Om “Alliance for YOUth”:

“Alliance for YOUth”, initiert av Nestlé, satt i 2014 seg et mål om å utvikle en rekke felles og individuelle initiativer for å gi unge mennesker meningsfull arbeidserfaring og praksis. Selskapene i alliansen oppfordrer også sine ansatte til å ta samfunnsansvar, gjennom å forberede unge for arbeidslivet, ved å tilby praktiske råd, CV-og intervjukurs. Medlemmene er også aktive i Europakommisjonens European Alliance for Apprenticeships, der de fremmer praksisplasser og opplæring.

Blant medlemmene finner man: Adecco Group, AXA, Cargill, DHL, DS Smith, EY, Facebook, Microsoft, Nestlé, Nielsen og Salesforce. I dag er mer enn 200 selskaper med “Alliance for YOUth”.