Sort by
Sort by

Ansvarlig markedsføring til barn

Vår forpliktelse: Å sikre ansvarlig markedsføring til barn i alle markeder.

Overvekt og fedme blant voksne og barn er et globalt problem, og det rammer både rike og fattige land. Næringsmiddelindustrien har et særlig ansvar for å sikre at barn ikke utsettes for markedsføring av produkter med mye sukker, salt og/eller fett.

 

8539000453_e57794a41c_z.jpg

EU Pledge

Nestlé er en del av EU Pledge, et frivillig initiativ ledet av ledende matvareprodusenter, for å sikre en ansvarlig markedsføring rettet mot barn under 12 år i EU.

Siden opprettelsen av EU Pledge i 2008 har medlemsvirksomhetene forpliktet seg til ikke å reklamere for mat- og drikkevarer overfor barn under 6 år. Og det er kun lov til å reklamere for produkter som oppfyller spesifikke næringsmessige kriterier overfor barn under 12 år.

EU Pledge omfatter både reklamer på TV, digitale og trykte medier og markedsføring på skoler.

 

Ansvarlig markedsføring i Norge

I juni 2013 ble Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) etablert med en samlet næringsmiddelbransje stående bak. Formålet med dette organet er å sikre at det ikke drives markedsføring av søte, salte og / eller fete produkter rettet mot barn, og at det vises aktsomhet overfor unge under 16 år.

Norges tidligere helseminister, Jonas Gahr Støre deltok på annonsering av MFU, og ytret et ønske om at vi sammen skulle snu trenden med et økende antall overvektige i Norge. Nestlé ønsker på sin side å bidra til å løse samfunnsproblemet ved å tilby velsmakende produkter med mindre sukker, salt og fett, samt markedsføre våre produkter på en ansvarlig måte.