Sort by
Sort by

Nestlé med tall for første kvartal – og COVID-19-oppdatering

Nestlé, verdens største mat- og drikkevareselskap, leverte en omsetning på 20,8 milliarder CHF (ca. 227 mrd. NOK) i årets første kvartal, med en organisk vekst på 4,3%.
Nestlé med tall for første kvartal
Back to Press releases

Konsernsjef i Nestlé, Mark Schneider, tror Corona-krisen vil berøre folk i lang tid fremover.

“COVID-19-krisen fortsetter å påvirke livene våre betydelig, og til tider på en tragisk måte. Våre tanker går ut til alle som er blitt berørt, og vi uttrykker vår dypeste medfølelse til de som har mistet sine kjære. Nestlé har et særskilt ansvar på dette tidspunktet; maten og drikken vår bidrar til å holde mennesker sunne og gir velvære. Våre ansatte, særlig de som jobber ved frontlinjen, har vist et ekstraordinært engasjement for å holde produksjonen i gang for å imøtekomme forbrukernes behov. Vi vil fortsette å jobbe hardt for å tilby mat og drikke til mennesker rundt om i verden hver dag. ”

Han legger til:

- Virksomheten vår viste seg tilpassingsdyktig i første kvartal, noe som gjenspeiler selskapets brede, diversifiserte produktportefølje og sterke lokale tilstedeværelse i 187 land. Imidlertid er denne krisen langt fra over, og vi vil møte mange usikkerheter i tiden som kommer. Vi vil fortsette å tilpasse oss raskt til endrede forbrukerbehov og utfordringer i våre globale forsyningskjeder. Som en pålitelig arbeidsgiver og forretningspartner oppfyller vi forpliktelsene våre. Som en ansvarlig aktør i lokalsamfunn fortsetter vi å tilby hjelp, spesielt til de mest utsatte i samfunnet. I løpet av selskapets 154 år har Nestlé lykkes med å overvinne mange utfordringer. Vi er sikre på at vi – sammen med alle som bekjemper pandemien og dens konsekvenser - også vil overvinne dette. "

I Norge er Nestlé en betydelig aktør innen kaffe, barnemat, frokostblandinger, dyremat, sjokolade og vegetarmat.I første kvartal hadde Corona også her en betydelig innvirkning arbeidet i Nestlé.

Vladimir Wendl, administrende direktør i Nestlé Norge sier:

- Vi kommer alltid til å huske første kvartal av 2020. Helsen og sikkerheten til våre ansatte, kunder og forbrukere har hele veien vært vår fremste prioritet, samtidig som at vi har opprettholdt våre aktiviteter på en god og ansvarlig måte. Vi har lyktes god å opprettholde leveranser til kundene våre, og vil fortsette å jobbe hardt for dette, sier Wendl.

­- I februar lanserte vi flere spennende nyheter, som har blitt veldig godt tatt imot av norske forbrukere. Særlig har Starbucks’ inntog i norske butikkhyller vært en stor suksess. Nå får nordmenn Starbucks-kaffe både til Nespresso- og Nescafé Dolce Gusto-systemet i sin nærbutikk, og kan også velge mellom både filterkaffe og hele bønder. Foran grillsesongen er vi også godt rigget, med den nye veganske pølsen fra Hälsans Kök, Incredible Sausage, som vi har store forventinger til, forteller Wendl.