Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé skaper et marked for resirkulert plast godkjent for matemballasje

- og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innen emballasje
Back to Press releases
Jan 16, 2020
Nestlé skaper et marked for resirkulert plast godkjent for matemballasje, og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innen emballasje

Nestlé annonserer i dag at selskapet vil investere opp mot to milliarder sveitserfranc, tilsvarende 18,4 milliarder kroner, for å lede vei i skiftet fra jomfruelig til resirkulert plast i matemballasje, samt øke tempoet på utviklingen av bærekraftige emballasjeløsninger.


Ved å bygge videre på selskapets forpliktelse fra 2018 om å benytte 100% resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025, vil Nestlé redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel i samme periode. Samtidig skal selskapet jobbe i partnerskap for å fremme den sirkulære økonomien og jobbe for å rense hav, innsjøer og elver for plastavfall.


Matkvalitet og –trygghet er avgjørende, og emballasje spiller en viktig rolle i å sikre dette. De fleste former for plast er vanskelige å resirkulere til matemballaje, hvilket begrenser tilbudet av resirkulert plast godkjent til matemballasje. For å skape et marked, forplikter Nestlé seg derfor til å kjøpe inntil to millioner resirkulert plast godkjent til matemballasje. Samtidig øremerker selskapet mer enn 13,8 milliarder kroner til å betale ekstra for disse materialene frem mot 2025. Nestlé vil søke å effektivisere driften av selskapet for at initiativet ikke skal påvirke lønnsomheten.


Innovasjon innen emballasje, inkludert nye materialer, refillsystemer og resirkuleringsløsninger er en annen utfordring på veien mot en avfallsfri fremtid. I tillegg til selskapets betydelige egne forskning ved Nestlé Institute of Packaging Sciences, vil Nestlé opprette et venture-fond på 2,3 milliarder kroner for å investere i oppstartsselskaper innen feltet.


Disse to initiativene kommer i tillegg til Nestlés allerede omfattende forskning, innkjøp og produksjon for å gjøre emballasjen resirkulerbar og gjenbrukbar og bidra til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050. Som en del av selskapets forpliktelse innen emballasje og for å sørge for transparens, vil Nestlé fortsette å lansere nye initiativer og informere om fremgangen.


– Ingen plast skal deponeres eller ende som søppel, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.


– Å gjøre resirkulert plast trygg for mat er en enorm utfordring som bransjen står overfor. Det er derfor vi, i tillegg til å redusere plastbruken og samle inn avfall, vil slutte sirkelen og bidra til å gjøre plast evig resirkulerbart. Vi tar ambisiøse skritt mot å skape et større marked for resirkulert plast godkjent i matemballasje og fremme innovasjon innen emballasjeindustrien. Vi ønsker andre velkommen med på reisen.


– Det gleder oss at Nestlé øremerker to millioner sveitserfranc for å skape en sirkulær økonomi for plast, samt redusere egen bruk av jomfruelig plast. Ved å eliminere plasten vi ikke behøver, utvikle nye gjenbruksmodeller og materialer og sirkulere plasten vi trenger – også til matemballasje – kan vi skape en økonomi der plast aldri ender som avfall. Å innfri forpliktelsene Nestlé kommer med i dag, vil være et betydelig bidrag mot å realisere denne visjonen, sier Andrew Morlet, sjef i Ellen MacArthur Foundation.

Article Type