Sort results by
Sort results by

Bak overskriftene

Ernæring, helse og velvære i Nestlé
Ernæring, helse og velvære i Nestlé
Avisen Financial Times startet nylig en debatt om hvor sunne Nestlés produkter er – eller ikke er. Der ble det blant annet argumentert for at det ikke er mulig med «både og»: Vi skal bli enda bedre på riktig ernæring, mens vi fortsatt har produkter best egnet for kos i porteføljen.

Som folk flest, må jeg innrømme at jeg er en stor tilhenger av «både og». Familien min er fleksitarianere – vi spiser stort sett plantebasert, men elsker en saftig hamburger eller biff innimellom. Jeg starter dagen med en sunn smoothie eller grønnsaksjuice og prøver å begrense sukkerinntaket, men som de fleste av mine kolleger vet, elsker jeg sjokolade. Derfor omtales jeg av enkelte som "en slank, sjokoladeknaskende tysker", ironisk nok et kallenavn jeg fikk av Financial Times i 2017. Jeg tror jeg opprettholder et balansert kosthold, men – som mange andre – unner jeg meg noe godt jeg av og til.

wunda plant based milk

Mediedebatten har utløst mange diskusjoner, både innenfor og utenfor Nestlé-kontoret - om hva som virkelig teller når det gjelder god mat. I tillegg til ernæring handler mat også om mye annet, og glede er et sentralt aspekt.

Nestlé tar denne debatten på alvor. Vi mener det er plass til mat for nytelse, når den konsumeres ansvarlig og som en del av et sunt kosthold, men vi etterstreber også kontinuerlig forbedring. Vi er ikke redde for det harde arbeidet som kreves for å oppgradere produktene våre og være fullstendig transparente om hvor vi er og hvor vi skal. Tidligere konsernsjefer som Peter Brabeck og Paul Bulcke startet denne reisen med selvransakselse som en viktig del av vår ernærings-, helse- og velværestrategi; Jeg fortsetter stolt den tradisjonen.

Å utvikle flere produkter som er sunne og næringsrike er fortsatt veldig viktig for oss. 

Et sentralt fokus i arbeidet de siste to tiårene har vært å redusere sukker, salt og fett i produktene våre og justere porsjonsstørrelser. Bare de siste syv årene har vi redusert sukker og salt i mange av våre nytelsesprodukter med ca 14-15%. Denne endringen har hjulpet millioner av familier. Nå ser vi på neste fase av hvordan vi kan støtte et balansert kosthold, mens vi fortsetter å forbedre produktene våre. Vi vil utvikle verktøyene og retningslinjene våre for å sikre at vi innkluderer de mest avanserte konseptene innen ernæringsvitenskap og folkehelse.

Også Nestlés langsiktige arbeid med å berike produktene våre med mikronæringsstoffer har en betydelig effekt, som dessverre ofte ikke inkluderes i vurderinger av ernæringsprofil. Likevel er folk usikre i mange deler av verden, og COVID-19 har gjort saken verre. I fjor solgte vi for eksempel 196 milliarder porsjoner berikede matvarer globalt – det er så mye at det nesten er vanskelig å forestille seg. I Vest-Afrika utgjør Maggi-buljongterninger beriket med jern en virkelig forskjell, både kvinner i barsel og barnas fysiske og mentale utvikling.

Å utvikle flere produkter som er sunne og næringsrike, er fortsatt en prioritet for oss. Bare se på hvor vi investerer og forskningen vår. Resutatene er innovasjoner og lanseringen innen plantebasert protein, fra Vuna til Wunda, til Sweet Earth og Hälsans Kök. Sånn får vi vanlige folk til å  prøve plantebaserte matvarer. På samme måte har våre ferske oppkjøp prioritert helse og velvære. Nestlé Health Science har kjøpt Aimmune Therapeutics, Nuun og Bountiful Company-merkene. Og vi har også kjøpt opp sunne alternativer som Freshly and Mindful Chef.

maggi cubes

Men vi kan også være veldig stolte av produktene våre som kun er ment for å nyte. En deilig sjokolade eller en iskrem vil aldri oppfylle de strengeste nivåene av ernæringskriteriene, men det kan fortsatt være det beste alternativet i kategorien. Om det gjøres riktig, kan vi også sikre livsgrunnlaget for bøndene som dyrker råvarer, med bedre regenerativ jordbrukspraksis og skoler for barna deres. Produktene kan også samle familier til sosiale øyeblikk. Å nyte litt søtt sammen har nok gitt mye glede i en ellers vanskelig tid det siste året. 

Vi mener det er plass til produkter som kun er ment for nytelse – når de nytes med måte, som en del av et sunt kosthold. 

Det er sånn jeg ser Nestlé og folkene våre: Vi er villige til å ta på oss tøffe utfordringer, vi investerer hele tiden i å lage strålende produkter, og vi elsker virkelig mat - i alle dimensjoner, det er derfor vi lever etter mottoet Good food, Good life! Jeg er veldig stolt av alt vi har oppnådd hittil, og jeg ser frem til det vi skal levere videre. Det er så mye mer for oss enn det som er sett i de siste overskriftene.