Sort by
Sort by

Å drive innovasjon

Å drive innovasjon
Av Stefan Palzer
Chief Technology Officer i Nestlé S.A.

Mat- og drikkevarebransjen er i rask endring. Mindre, mer dynamiske og smidige oppstartsselskaper utfordrer de store selskapene. Forbrukernes behov utvikler seg også. Etterspørselen etter sunnere, naturlige og mer «ekte» produkter øker.

Nestlés suksess bygger på over 150 år med erfaring i forutse nye trender og skape produkter for fremtiden. 

Satser på FoU

Vi investerer årlig rundt 15 milliarder kroner i forskning og utvikling. Dette er mer enn alle våre konkurrenter.

Det internasjonale forskernettverket vårt består av rundt 5000 mennesker. For å endre måten vi tenker på i forhold til innovasjoner, har vi implementert det vi kaller «interne oppstartsselskaper». Dette inspirerer forskerne til å tenke mer som gründere, og tørre å prøve ut nye ideer – som kan lede til store innovasjoner.

For å styrke dette arbeidet, samarbeider vi også med akademia, organisasjoner, oppstartsselskaper og innovasjonspartnere over hele verden.

Øker tempoet

Det er viktig å ha gode ideer, men den virkelige muligheten ligger i hvor raskt du kan få dem ut i butikkhyllen. For å lansere et produkt raskt, benytter vi oss hurtig-patentering og utnytter størrelsen for for raske markedsundersøkelser. De siste tolv månedene har vi lansert rundt 1500 produkter globalt.

Innen kaffe, for eksempel, lanserte vi den nye Nescafé Azera Nitro på under 15 måneder. Ved bruk av 3D-printing ble emballasjen utviklet og satt i produksjon raskt. Den nydelige, nitrogeninfiserte iskaffen er dessverre ikke i salg i Norge ennå, men fins på kran på barer og kaffeer, og på boks i flere markeder.

Også lanseringen av KitKat Ruby på mindre enn seks måneder er et bevis på både hurtighet smidighet. Den sprø kjekssjokoladen er dekket av ruby-sjokolade, den fjerde sorten sjokolade, etter hvit, mørk og melkesjolade. KitKat var den første internasjonale sjokoladen til å benytte ruby, og innovasjonen har vært en stor suksess, også her i Norge.

Møter trender

Når det kommer til å forstå forbrukernes behov og ønsker, ligger vi langt fremme. Ved å identifisere nye trender tidlig, kan vi justere porteføljen vår for å møte dem.

For eksempel har vi hatt fantastisk vekst innen veganske og vegetariske matretter de siste årene, ved å utnytte de klassiske merkene våre, som folk både kjenner og stoler på.

I norske dagligvarebutikker utvider vi stadig utvalget av frosne vegetarretter gjennom merket Hälsans Kök. Et eksempel er filetbiter, som er et kjøttfritt alternativ til kyllingfilet, med samme utseende, konsistens, smak og proteininnhold. Dette er et perfekt alternativ for fleksitarianere, og passer selvfølgelig også godt inn i et vegansk eller vegetarisk kosthold.

Sist, men ikke minst, investerer vi også i nye merkevarer. Blant våre siste oppkjøp finner man Terrafertil og Sweet Earth, som har gjort oss store innen naturlige, økologiske og plantebaserte retter i Sør-Amerika, USA og Storbritannia.

Å komme opp med nye ideer, endre måten vi driver innovasjon på og få nyhetene ut i butikkhyllene raskere. På den måten fortsetter Nestlé å skape langsiktige verdier for aksjonærene våre og samfunnet.