Tilbake til alle historier
3 minutter lesetid
I dag selges kun én prosent av alle dagligvarer i Norge på nett.

Hårtørkere, hardware og hotellopphold. Bøker, bamser og belter. Laken, lån og lamper.

Nettsalg av blant annet elektronikk og bøker har i mange år vært populært i Norden. Men dagligvarer? Veksttakten er høy, men tallene fortsatt små. Kun rundt én prosent av det norske dagligevaresalget skjer på nett.

Men vi står på trappene til endring, ifølge netthandelseksperten Tom Buday, Global sjef markedsføring og forbrukerkommunikasjon i verdens største mat- og drikkevareselskap, Nestlé.

– Amazon har ikke kommet til Norge ennå, men det vil endre seg. I de store nordiske byene som Oslo, Stockholm, Gøteborg og København er alle kriteriene for økt netthandel på plass. Amazon er et utrolig ambisiøst og smart selskap, og de kommer med store investeringer. De har full kontroll på det de gjør, og når de kommer, setter de et betydelig fotavtrykk i markedet, sier Tom Buday.

Han understreker at netthandel gir matvareprodusentene, inkludert Nestlé, en verden med nye salgsmuligheter – og nye muligheter til å fortelle historiene bak produktene deres:

–E-handel er kanal som både åpner for mer effektiv kommunikasjon og økt salg. Se for eksempel på all produktinformasjonen som er tilgjengelig på en Amazons sider, sammenlignet med informasjonen forbrukerne vanligvis finner i butikken. Det gjør at vi kan tilby mer dyptgående kunnskap om ernæring og bærekraft, som for eksempel hva vi gjør for å hjelpe kaffebønder til at oppnå godt levestandard, eller hva vi gjør for at redusere mengden plastavfall, siger Buday.

Allerede på midten av 1990-tallet, da Internett ble allemannsie, spådde man at all handel ville gå over til nettet. Og til tross for at mange netthandelsaktører har kommet og gått, er vi ikke der ennå. Er det rett og slett en risiko for at matvarebransjen overdriver betydningen av netthandel?

– Ja, naturligvis er det en tanke vi har tenkt i Nestlé. Forbrukere vil gjerne se og ta på maten de skal kjøpe. Det gjelder særlig ferskvarer, der kvaliteten vurderes ved berøring. Det begrenser naturligvis utviklingen i netthandel med dagligvarer. Dessuten har detaljhandelen svart på utfordringen fra netthandelen ved å forbedre handleopplevelsen i butikk. Også spesialforretninger, for eksempel de som selger økologiske produkter, har svart utfordringen, blant annet med mer detaljert rådgivning til forbrukerne, sier Tom Buday.

Ekspertise innen netthandel er en av Nestlés styrker, og derfor har Nestlé i Norden de senere år økt samarbeidet med kunderne markant på dette området. Siv Andersen er ansvarlig for netthandel i Nestlé Norge. Hun har sterk tro på å utvikle netthandelen sammen med detaljhandlen og øvrige kunder:

– Jeg tror at selv om omsetningen på nett fortsatt er relativt lav, vil vi nok fortsette å se god vekst fremover. Fremtidens konsumenter vil handle overalt, og vil ikke velge mellom online og offline. Derfor investerer vi i online tilstedeværelse. Neste skritt er å gi forbrukerne en personlig opplevelse med skreddersydde valgmuligheter. Det er den nye virkeligheten. Den viktigste oppgaven vår er nå å gjøre det lettere for forbrukerne å handle hva de vil, når de vil, hvor de vil.