Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Menneskene har vært det viktigste

Per Steinar
Lesetid:
3
minutter
Etter å ha ha jobbet i Nestlé Norge i snaue 50 år, går Per Steinar Iversen (71) av med pensjon.

– Jeg kommer fra en familie som alltid har jobbet mye, og da jeg ble ansatt i Nestlé, var jeg fast bestemt på at det var en tillitt jeg ikke skulle misbruke. Å jobbe  med salg har alltid handlet om å stå på – å fighte. Og det føler jeg også at jeg har gjort. 

I august 1970 trappet den 21 år gamle Per Steinar Iversen opp på Nestlés daværende hovedkontor på Majorstuen, klar for første arbeidsdag. I bagasjen hadde han allerede jobberfaring fra tanten og onkelens dagligvarebutikk på Hønefoss, og fartstid i Marinen. Han begynte som selger, og siden har han blant annet hatt ansvar for salgsdistrikter fra nord til sør. Fra midten av 1980-tallet har han vært sentral i å bygge opp dyremat som en viktig kategori i norsk dagligvare.

– Høydepunktet gjennom alle disse årene var nok da Nestlé kjøpte opp selskapene Carnation og Asola, og med det fikk Friskies og Snøgg dyremat inn i porteføljen. Å bygge opp dyrematdivisjonen med eget salgsapparat fra bunnen av har vært utrolig givende, forteller Per Steinar. – Å reise med selskapet og kolleger har også vært stor stas, og i løpet av alle disse årene har jeg hatt gleden av å besøke 17 land, pluss Svalbard, i jobbsammenheng.

Da Iversen for alvor gikk inn i dagligvarebransjen på 1970-tallet, var det en helt annen bransje enn i dag.

– På den tiden hadde vi ikke de sterke kjedene som vi har nå. Da var utfordringen først og fremst å få grossistene til å listeføre produktene våre, og så kunne kjøpmannen i stor grad ta egne avgjørelser. Noe av det kreative spillerommet for begge parter har endret seg, og det stiller selvfølgelig nye krav til de.

Nestlé Norge har vel også forandret seg mye i løpet av snaue 50 år?

Ja, det er klart. Da vi eide Findus hadde Nestlé over 1600 ansatte i Norge, med flere fabrikker, lagre, fiskemottak, trålere og mye mer. I dag er vi en slankere organisasjon, men noe har aldri forandret seg; kundekontakten er fortsatt viktig, og vi leverer fortsatt produkter av høy kvalitet.

Iversen har blitt en institusjon i Nestlé. Ingen kommer før han på kontoret om morgenen, og få går hjem senere enn ham. Til tross for en relativt voksen alder og lang fartstid i selskapet, har han til siste dag vært nysgjerrig, åpen og inkluderende – alltid med en morsom kommentar og et smil på lur.

– Det med å komme tidlig har blitt en greie for meg. Det gir meg kontroll, og tid til å forberede dagens møter og aktiviteter, forteller han.

Hva har vært drivkraften din i alle disse årene?

Jeg er glad i å jobbe med mennesker, og har hatt en positiv tilnærming til arbeidslivet. Jeg ser fremover, og runder alltid av møter med å tilrettelegge for neste møte. Samtidig har jeg hatt tro på produktene og selskapet; det har vært noen stormer oppgjennom, men jeg har alltid gått god for Nestlé. En annen drivkraft har vært personlig utvikling. Man får aldri sitte stille, og det forventes at du «er med» på det som skjer. Det gjør også at man får oppleve veldig mye gøy.

Hva har Nestlé betydd for deg personlig?

På den ene siden har selskapet gitt meg trygghet. Man får lønn når man skal, og skjer det noe, vet man at man blir tatt hånd om. Men det viktigste har vært alle menneskene jeg har møtt. Man tilbringer jo nesten mer tid med kolleger enn familie, og da knytter man også sterke bånd. Generelt er tillitt utrolig viktig i denne bransjen. Kundene handler varer av Nestlé, men de handler også av oss som personer. Opp gjennom har relasjonen både til kunder og kolleger blitt veldig sterk. 

SAS Julefly er en hjelpeaksjon startet opp i 1985, og hver jul siden har et SAS-fly med bidragsytere reist til Øst-Europa for å spre glede blant vanskeligstilte barn og unge. Sammen med gründerne bak SAS Julefly har Per Steinar Iversen vært avgjørende for å sikre kontinutitet og vellykkede innsamlinger i over ti år. Takket være ham har flere titalls trailere fulle med mat og drikke gledet blant annet estiske familier, og samtidig skapt stort engasjement blant Nestlé- kolleger i Oslo. 

Mange lurer på hva du gjør den dagen du ikke lenger skal på jobb hver morgen...

Ja, og for å være ærlig er jeg ikke helt sikker akkurat nå. Jeg trodde lenge at jeg ville hoppe rett på noe nytt, men nå kjenner jeg at jeg vil la det gå litt tid. Sove litt lenger om morgen, kanskje. Men jeg kommer til å fortsette med SAS Julefly – det vet jeg. Og så vet jeg også at jeg kommer til å fortsette å følge Nestlé tett. Det er et unikt miljø i selskapet, som har betydd utrolig mye for meg.